Het nieuwe mobiliteitsplan van De Lijn is bijzonder onpopulair. Dat blijkt uit een bevraging in de nieuwste Gezinsbarometer en HLN-verslaggeving. “Soms daagt de bus zelfs niet meer op en bij bijna één op de vijf kinderen rijdt de bus regelmatig voorbij omdat hij te vol zit.” Elke week stromen er zo’n 300 klachten binnen.
Sinds begin dit jaar geldt er een nieuwe regeling bij De Lijn. Zo’n 3.000 haltes verdwenen en omgekeerd kregen drukke verkeersassen meer bediening. Dunbevolkte regio’s moeten sinds dit jaar zelf een rit aanvragen met de flexbus, die de gekende belbus vervangt. Enorm veel kritiek en klachten volgden.
En de nieuwste Gezinsbarometer, een bevraging uitgevoerd bij zo’n 1.072 gezinnen met kinderen tussen 0 en 18 jaar door de Gezinsbond, bevestigt de beperkte populariteit van het nieuwe mobiliteitsplan – oorspronkelijk bedoeld om nieuwe reizigers aan te trekken door meer te focussen op de grote verkeersassen.
De Gezinsbond heeft immers een mobiliteitsluik toegevoegd aan hun onderzoek en zo 351 busgebruikers bevraagd. Uit die resultaten blijkt dat amper één op de tien respondenten de nieuwe regeling van De Lijn een verbetering vindt. Maar voor 47 procent is de nieuwe regeling ronduit een slechte zaak en achteruitgang. “We hopen dat de Gezinsbarometer het signaal kan zijn voor een beter mobiliteitsverhaal”, zegt Jeroen Sleurs, algemeen directeur van de Gezinsbond, in HLN.
Lees ook:
Na afschaffing duizenden haltes wil De Lijn alweer prijzen verhogen