Het nieuwe vervoersplan van De Lijn valt niet in goede aarde bij vele Vlamingen. Sinds de invoering ontving de vervoersmaatschappij al 9.225 klachten. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Voor slechts 166 situaties kon een oplossing worden doorgevoerd.
Danny Depypere en Annemarie Depraetere uit Harelbeke hielden drie maanden lang bij wat de impact was van het nieuwe vervoersplan op hun mobiliteit. Wat blijkt? Waar ze ook maar naartoe moeten, de reis duurt bijna anderhalf uur per week langer. Niet alleen maakten langere overstaptijden deel uit van hun berekening, ook het wandelen van en naar verder gelegen haltes zorgde voor aanzienlijke vertraging.
Het koppel maakte hun vaststellingen al verschillende keren bekend aan het stadsbestuur, aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) en aan De Lijn, maar dat bracht weinig zode aan de dijk. “Het is nutteloos, zinloos om als een overjarige Don Quichote mijn lansen tegen windmolens te blijven breken als amper iemand geïnteresseerd is of reageert”, vertelt Depypere aan Het Nieuwsblad.
9.225 klachten, slechts 166 oplossingen
Depypere en Depraetere zijn ook niet de enigen die hun grieven kenbaar maakten in de laatste maanden. Sinds het zogenaamde Hoppin-plan van De Lijn werd aangekondigd, kwamen er al 9.225 klachten en opmerkingen binnen. Bijna de helft van die klachten zouden de basisprincipes van het vervoersplan in vraag stellen. Voor 297 situaties kon een werkbare oplossing worden bereikt en slechts voor 166 daarvan werd die oplossing ook echt doorgevoerd.
“Dit nieuwe vervoersplan betekent gewoon een achteruitgang op vlak van mobiliteit”, stelde Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang) reeds in een mededeling. “De Vlaamse regering kan de Vlamingen maar geen behoorlijke mobiliteit garanderen. Bovenop de geschrapte bushaltes duwt men met duurdere tickets de burgers gewoon in de vervoersarmoede. […] Na de verkiezingen maken we komaf met dit wanbeleid.”