De Middellandse Zee blijft een van de dodelijkste en drukste migratieroutes ter wereld. In 2024 vonden meer dan 2.200 migranten de dood tijdens hun poging om Europa te bereiken. De centrale route van Libië en Tunesië naar Italië telde 1.700 doden. Dat meldt HLN. De migratiestroom blijft aanhouden. Het falende beleid eist niet alleen levens, maar houdt ook de deur open voor chaos en illegaliteit.
Hoewel Europa overeenkomsten sloot met Tunesië en Libië om illegale migratie in te dammen, blijven mensen in gammele bootjes de oversteek wagen. Sinds 2014 stierven al 25.500 migranten, vaak aangetrokken door valse beloften en een gebrek aan duidelijke afschrikking.
Druk op sociale zekerheid, huisvesting en openbare diensten
Het Europees migratiebeleid blijkt niet meer dan een façade. De grenzen moeten gesloten worden en opvang in eigen regio is noodzakelijk. Enkel door het aanzuigeffect, gecreëerd door softe opvangsystemen, aan te pakken kan er verandering teweeggebracht worden. Het huidige beleid is niet alleen een humanitair fiasco, maar ook een bedreiging voor onze veiligheid en samenleving.
Een kordate aanpak lijkt de enige oplossing. Volledige grenscontroles, onmiddellijke terugkeer van illegale migranten en een einde aan de softe maatregelen. De gevolgen van illegale migratie zijn niet alleen humanitair, maar ook economisch en maatschappelijk problematisch. De instroom van illegale migranten legt een zware druk op onze sociale zekerheid, huisvesting en openbare diensten. Bovendien zorgen de chaotische toestanden aan de grenzen voor een toename van criminaliteit en onveiligheid.
Lees ook:
Asielmigranten weer op hotel: 1.900 euro per maand, per migrant