Busmaatschappij De Lijn kampt met steeds meer technische problemen, waardoor bijna een kwart van de bussen dagelijks uitvalt, zo meldt HLN. Dat blijkt uit interne cijfers van de vervoersmaatschappij. De oorzaak ligt bij een sterk verouderd wagenpark en achterstallige investeringen in nieuwe voertuigen. De productie van die nieuwe voertuigen zou ook nog eens uitbesteed worden aan Chinese bedrijven.
Uit gegevens van De Lijn blijkt dat tussen de 20 en 25 procent van de bussen niet inzetbaar is door technische defecten. Augustus 2023 was een dieptepunt: 522 van de 2.133 bussen stonden toen stil. Meer dan de helft van de vloot is ouder dan tien jaar, en 301 bussen hebben meer dan een miljoen kilometer gereden.
Het probleem zou het gevolg zijn van een tekort aan vervangingen. Jaarlijks zouden zo’n 142 nieuwe bussen moeten instromen, maar sinds 2021 haalt De Lijn dat aantal niet meer. In 2024 werden slechts 29 nieuwe bussen geleverd.
Vertraagde levering
De Lijn erkent het probleem. “We werken nog steeds met een verouderde vloot, mede door vertraagde leveringen van nieuwe voertuigen,” aldus woordvoerder Marco Demerling aan HLN. Recent werd bekend dat De Lijn hun voertuigen niet langer alleen bij Vlaamse producent Van Hool en het Nederlandse VDL zou kopen, maar ook 500 elektrische bussen uit China zou halen, hetgeen experts verontrust.
Europarlementslid Tom Vandendriessche (Vlaams Belang) reageerde op de situatie via X. “Dit is toch ongelooflijk tragisch, maar illustratief voor het corrupt Belgisch politiek systeem. […] Na de Chinese havenkranen, ook nog eens Chinese Lijnbussen, terwijl we met Van Hool een Vlaamse topleverancier in huis hebben”
Lees meer: