2.9 C
Brussel

Experts fileren uitbesteding De Lijn-bussen aan China

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De Lijn koopt hun voertuigen niet langer alleen bij Vlaamse producent Van Hool en het Nederlandse VDL. Een nieuw contract zal zorgen voor 500 elektrische bussen uit China. Maar daar zijn experts bijzonder sceptisch over. Europarlementslid Tom Vandendriessche van het Vlaams Belang uit ook zijn bezorgdheid over de situatie op X (Twitter). “Dit is toch ongelooflijk tragisch, maar illustratief voor het corrupt Belgisch politiek systeem.”

Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn oogst hevige kritiek na de aankondiging van hun akkoord met het Chinese bedrijf BYD voor de aankoop van 500 elektrische bussen. De eerste bestelling van 92 bussen, met een waarde van 43 miljoen euro, is al geplaatst bij de Chinese autobouwer. Hiermee krijgen de Vlaamse producent Van Hool en het Nederlandse VDL hevige concurrentie uit het communistische land.

Ook professor politicologie en China-expert Jonathan Holslag (VUB) is vol onbegrip. “Na de Chinese havenkranen, ook nog eens Chinese Lijnbussen, terwijl we met Van Hool een Vlaamse topleverancier in huis hebben”, tweet hij. “Quid Vlaamse industriebeleid, [Open Vld-mobiliteitsminister] Lydia Peeters en [N-VA-minister-president] Jan Jambon? Schande.”

Holslag krijgt bijval van Europarlementslid Vandendriessche (Vlaams Belang). “Terwijl men bezig is met partijpolitieke spelletjes, daarbij handig geholpen door hun gesubsidieerde regimepers, worden de echte politieke vragen niet gesteld”, tweet hij over de Chinese uitbesteding. “Dat is toch ongelooflijk tragisch, maar illustratief voor het corrupt Belgisch politiek systeem”.

Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert (1989°, Gent) is hoofdredacteur van V-NIEUWS. Hij studeerde EU-studies aan de UGent. Voor V-NIEUWS richtte hij SCEPTR op en was hij woordvoerder bij het Vlaams Belang en de Vlaamse Volksbeweging.

Gerelateerd

Meest gelezen