Ondanks een lichte verbetering, blijkt nog steeds vier op de tien Vlaamse fietspaden slecht ingericht te zijn. Dat blijkt uit cijfers van het Agentschap Wegen en Verkeer en wordt gemeld door Het Nieuwsblad. Ook op het gebied van comfort is er volgens het agentschap nog veel werk aan de winkel.
In het tweejaarlijkse fietspadenrapport kijkt het Agentschap Wegen en Verkeer onder meer naar comfort (de vlakheid en onderhoud van de fietspaden) en de inrichting (de snelheidslimiet op de naastliggende rijbaan, het aantal fietsstroken en de breedte van het fietspad). Wat blijkt: Hoewel er een lichte verbetering waargenomen kan worden op beide vlakken, blijft er veel werk aan de winkel volgens het agentschap.
Antwerpen is slechtste provincie op vlak van comfort
63,8 procent van de fietspaden werd afgelopen jaar als ‘behoorlijk’ of ‘uitstekend’ bestempeld wanneer het aankomt op comfort. Dat is 3,3 procent meer dan twee jaar eerder. De slechtste leerling van de klas is Antwerpen, alwaar 53,1 procent van de paden in behoorlijke of uitstekende staat verkeerde.
“De provincie Antwerpen heeft een flink aantal vaak verouderde fietspaden met slecht rijcomfort. Denk aan fietssuggestiestroken en fietspaden met een betonnen wegbedekking”, zegt Wout Baert, coördinator van Fietsberaad Vlaanderen.
Inrichting fietspaden over de hele lijn bedroevend
Het aantal fietspaden dat een ‘goede’ of ‘uitstekende’ inrichting kent, blijkt nog teleurstellender te zijn. Ondanks een stijging van 1,6 procent blijft het gemiddelde voor die categorieën op 31,4 procent hangen. Daartegenover wordt 40,8 procent nog steeds uitdrukkelijk omschreven als ‘slecht’ ingericht. In Oost-Vlaanderen gaat het zelfs over meer dan de helft (50,4 procent) van de paden.
Lees ook:
Recordinvesteringen Vlaamse regering voor fietspaden blijven onbenut