De Vlaamse regering probeert meer geld te investeren in fietspaden, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht te zijn. Minister Lydia Peeters (Open Vld) spendeerde vorig jaar nog geen derde van de 275 miljoen euro die voorzien was in de begroting. Dat meldt Het Nieuwsblad.
Sinds corona besliste de Vlaamse regering om recordbedragen te investeren in de aanleg en het onderhoud van nieuwe fietspaden. Er werd maar liefst 274,5 miljoen euro voor uitgetrokken in de begroting. Uit recente cijfers blijkt echter dat zowel vorig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), als de huidige minister Lydia Peeters (Open Vld) dat geld maar niet gespendeerd kregen.
Budget amper gebruikt
Tussen 2020 en 2022 kregen ze de helft van de recordinvesteringen niet uitgegeven. In 2023 ging het van kwaad naar erger, toen amper 28 procent van het budget effectief besteed werd. Slechts een kleine 78 miljoen van de voorziene 274,5 miljoen euro gingen de deur uit.
“De snelheid waarmee de investeringen gebeuren, trekt de aandacht in heel Europa”, verklaarde Peeters vorige week nog naar aanleiding van een Europese fietsconferentie in Hasselt. Daar pakte de liberale politica uit met de 1,4 miljard euro die ze de voorbije vier jaar heeft geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Maar van dat bedrag is op enkele maanden van de verkiezingen nog maar 463 miljoen uitgegeven.
Efficiëntere manieren om te investeren
Het kabinet-Peeters is zich verder van geen kwaad bewust. “Die 28 procent slaat enkel op wat er effectief al is uitbetaald, maar het budget is uitbesteed. De projecten liggen vast of lopen al. Dat geld kan ook niet voor andere dingen worden gebruikt. Het is vastgeklikt en wordt in schijven uitbetaald”, verzekert men op het kabinet.
Verkeersexpert Willy Miermans (UHasselt) bevestigt aan Het Nieuwsblad dat de aanleg van fietspaden soms jaren kan duren. Vaak moet er immers onteigend worden, komt er protest tegen verdwijnende parkeerplaatsen en moeten er gelijktijdige rioleringswerken plaatsvinden. Toch zijn er volgens hem efficiëntere manieren om in fietsinfrastructuur te investeren. “Ik stel […] al een tijdje voor om de steenwegen te mijden. Leg een netwerk van fietspaden aan door verkavelingen en binnenwegen. Dat is goedkoper, gaat sneller en het is er aangenamer fietsen. Nederland doet dat al jaren.”