Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft het Agentschap Wegen en Verkeer opgedragen om nieuwe trajectcontroles te installeren op twintig locaties langs gewestwegen in Vlaanderen. Dat meldt De Standaard.
In een persbericht wijst minister Peeters op het belang van snelheidshandhaving. In ongeveer 1 op de 3 ongevallen met dodelijke afloop speelt overdreven snelheid een belangrijke rol. “Samen met lokale besturen zetten we daarom extra in op handhaving op locaties waar snelheid een risico vormt voor de verkeersveiligheid”, aldus Peeters in haar persmedeling. Verder verwijst ze naar het verkeersinstituut Vias, dat aangeeft dat trajectcontroles een daling van meer dan 50 procent in zware verkeersongevallen tot gevolg hebben.
De trajectcontroles zullen worden geplaatst op trajecten in Bocholt/Peer, Genk/Zutendaal, Lommel, Diest/Beringen, Herselt/Scherpenheuvel, Zele, Lochristi/Destelbergen/Laarne, Aalter, Ninove, Evergem, Geraardsbergen, Oosterzele, Brakel,Kruisem/Waregem, Meulebeke/Tielt, Diksmuide, Ichtegem, Zedelgem, Jabbeke en Oostkamp.
Die locaties zijn gekozen op basis van gegevens over de gereden snelheid en ongevallencijfers. De lokale besturen zullen een rol toebedeeld krijgen bij de effectieve uitrol van de trajectcontroles. Zij kunnen zelf ook een aanvraag doen tot plaatsing van een trajectcontrole. De federale politie zorgt voor de uiteindelijke activering. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal instaan voor de installatie en het klaarmaken van de trajectcontroles.
Minister Peeters voerde deze legislatuur al een aantal hervormingen door. Zo bracht ze het aantal trajectcontroles naar 300 locaties, of 539 gecontroleerde trajecten. Daarnaast ijvert Peeters een subsidiesysteem voor elektrische wagens. Ze pleitte eerder deze bestuursperiode ook al voor de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens. Dat voorstel werd sterk bekritiseerd, onder meer door het Vlaams Belang.