Als het van Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) afhangt, komt rekeningrijden er sowieso. Zij legt het voorstel opnieuw op tafel. Voormalig mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) beet er nochtans zijn tanden op stuk in 2019, na felle oppositie van het Vlaams Belang. Peeters wil het nu evenwel opnieuw invoeren, en dit vanaf 2028. Dat wil zeggen dat er dan per gereden kilometer belastingen moeten betaald worden. “Een zeer slecht idee”, vindt Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang).
In 2019 was er een fikse strijd tussen N-VA en het Vlaams Belang. De inzet? Het rekeningrijden. Volgens toenmalig mobiliteitsminister Ben Weyts was die taks per gereden kilometer dé oplossing voor het klimaat en tegen de files. Volgens het Vlaams Belang was het een zoveelste pestbelasting. Er werden en worden immers al belastingen betaald per kilometer via de brandstoftaksen, klonk het. De N-VA dolf uiteindelijk het onderspit en het plan werd begraven. Maar huidig bevoegd minister Lydia Peeters heeft het terug op tafel gelegd en plant het in te voeren vanaf 2028.
Nochtans, de bevolking lijkt er geen grote fan van te zijn. Een recente HBvL-bevraging wees uit dat 4 op 5 lezers van de krant tegen de regeling zijn. Ook Bart Claes van het Vlaams Belang is tegen.
“Een zeer slecht idee”, reageert Claes voor de camera van V-NIEUWS. “Het is nooit genoeg. We hebben al lage-emissiezones. We hebben een capaciteitstarief voor energie. Vanaf 2027 moeten we van de EU een koolstoftaks betalen. Vanaf 2029 mogen we alleen nog maar elektrische wagens kopen, en ga zo maar door. En dan moet je vanaf 2028 van Lydia Peeters ook nog een kilometerheffing betalen. Ja, [genoeg] is genoeg.”
De kilometerheffing is een pestbelasting. In 2019 hebben we dit plan van Ben Weyts kunnen tegenhouden. En dat zullen we nu opnieuw doen. Blijf van onze auto! pic.twitter.com/mMqa0XcolY
— Bart Claes (@claesbart) April 21, 2023