22.2 C
Brussel

Kwart van bussen en trams in Vlaanderen rijdt niet op tijd

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Na de teleurstellende cijfers van de NMBS eerder deze maand, blijkt ook De Lijn problemen te hebben met stiptheid. Dat schrijft De Standaard. Maar liefst een kwart van de bussen en trams in Vlaanderen reed vorig jaar niet op tijd. In totaal werden 275.000 ritten geschrapt en het aantal ritten dat moest geschrapt worden door personeelsproblemen is op vier jaar tijd verviervoudigd.

Hoewel de Vlaamse regering files wil vermijden door mensen aan te sporen om het openbaar vervoer te nemen, lijkt De Lijn die druk niet aan te kunnen. Een kwart van de bussen en trams in Vlaanderen kwam niet op tijd aan op hun bestemmingen. Ze waren ofwel twee minuten te vroeg of meer dan vijf minuten te laat.

Daarnaast werden ook bijna 275.000 ritten geschrapt. Dat is de helft meer dan in 2018. De oorzaak van deze stijging moet deels gezocht worden in het gebrek aan chauffeurs. Het aantal geschrapte ritten door personeelsproblemen is namelijk verviervoudigd van 37.500 naar 152.000. Daarnaast werden er vorig jaar bijna 20.000 ritten geschrapt om technische redenen, een verdubbeling tegenover vier jaar geleden.

De Lijn erkent problemen

“Vertragingen zijn vooral nefast voor de geloofwaardigheid van het openbaar vervoer”, zegt voorzitter Stefan Stynen van Reizigersorganisatie TreinTramBus aan de Standaard. “Als je wil dat trams en bussen een evidente keuze worden, dan moeten reizigers daarop kunnen rekenen.”

De Lijn erkent de problemen. “Zeker in Antwerpen, Leuven en de Vlaamse rand speelt het personeelstekort ons parten”, vertelt woordvoerder Frederik Wittock aan De Standaard. “Daar concurreren we voor bepaalde profielen met de haven en luchthavens.” Inmiddels begint ook in Gent hetzelfde probleem zich voor te doen. Daar is nog maar een derde van de 900 vacatures van De Lijn opgevuld.

Echter hindert ook de algemene verkeerssituatie De Lijn. “Wij doen er alles aan om trams en bussen binnen de planning te laten rijden, maar ook wij zijn slachtoffers van files en doorstromingsproblemen”, besluit Wittock.

Mathias Leyssens
Mathias Leyssens
Mathias Leyssens (Jette, 1999°) is bachelorstudent Geschiedenis en volgt de binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen