De begrotingscijfers van de Vlaamse overheid gaan de verkeerde richting op. Zelfs de eigen administratie waarschuwt dat de alarmbellen voor de Vlaamse overheidsfinanciën afgaan, meldt HLN. Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) wil naar eigen zeggen graag een begrotingsevenwicht in 2027 na jarenlange tekorten, maar daarvoor moeten er nieuwe belastingen ingevoerd worden. Er wordt daarbij gedacht aan hogere erfenisbelastingen of dan toch de kilometerheffing invoeren die toenmalig mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) noodgedwongen moest afvoeren onder bikkelharde oppositiedruk van het Vlaams Belang.
Hoewel Vlaanderen het van alle Belgische overheden het best doet inzake financiën, is er toch een tekort van ‘slechts’ 3,7 miljard euro. Dat is veel beter dan Wallonië, het Brussels Gewest en het Belgisch niveau, maar het gaat wel de verkeerde richting uit.
De Vlaamse begroting heeft immers tekenen van structurele ongezondheid. De fiscale druk is hoog terwijl er geen marge meer is inzake uitgaven. Koen Algoed, de secretaris-generaal van het Vlaamse Departement Financiën en Begroting, waarschuwt in een nota dan ook voor de houdbaarheid van de Belgische én Vlaamse overheidsfinanciën. De Vlaamse schuld is een doorn in het oog en oorzaak voor zorgen. In 2024 stijgt die tot 48 miljard euro en in 2027 zou de schuldgraad bij ongewijzigd beleid zelfs tot 85% groeien.
Vlaams Belang wil geen nieuwe belastingen, maar schaar zetten in subsidies
De rentekosten zullen zo fel oplopen. Voor elke 100 euro die Vlaanderen ontvangt, zal er dus 2,5 euro meteen afvloeien naar het afbetalen van de rentes. De Vlaamse regering heeft dan niet zo veel opties meer, want vanaf 2025 geldt een bindende uitgavennorm. Het Rekenhof berekende dat de nieuwe regering dan een half miljard euro moet besparen om die te halen.
Waar zal de Vlaamse regering dat halen als het grosso modo hetzelfde beleid wil voeren volgens HLN en Koen Algoed? Door een hogere erfbelasting of een slimme kilometerheffing. Tijdens de vorige legislatuur voerde Weyts zijn eigen voorstel rond een kilometerheffing nog af na een succesvolle campagne door het Vlaams Belang.
Volgens die laatstgenoemde partij is er echter een andere piste mogelijk dan hogere erfbelastingen of automobilisten nog meer te belasten. Het Vlaams Belang wil immers tal van nevenactiviteiten die handenvol geld kosten en de Vlaamse overheid organiseert, afstoten. Bovendien wil de Vlaams-nationalistische partij de VRT afslanken, de schaar zetten in de 17,8 miljard subsidies die de Vlaamse overheid uitgeeft (zoals aan “multiculturele clubjes en linkse vzw’s”) en de provinciebesturen afschaffen.
Lees ook: