De Gentse N-VA schakelt naar eigen zeggen een versnelling hoger in hun eis om de LEZ-regels af te schaffen in de stad. De partij zegt in Het Nieuwsblad te vrezen dat de regels binnenkort te streng worden en dat meer Gentenaars een dagpas of een nieuwe auto zullen moeten kopen. Dat is evenwel eigenaardig, want de verstrengingen komen net van… Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). De Gentse Vlaams Belang-top noemt de houding “hypocriet”.
In 2026 worden de LEZ-regels in Antwerpen en Gent nog maar eens strenger. Meer generaties van diesel- en benzinewagens kunnen zo die steden niet meer in. Vanaf 2031 zou geen enkele dieselwagen nog binnen mogen, en vanaf 2035 geen enkele benzinewagen. Zuhal Demir werkt daarvoor ijverig aan een decreet.
Speerpunt of “goedkope verkiezingsretoriek”?
Partijgenote en Gents fractieleider Anneleen Van Bossuyt (N-VA) verzet zich echter verbaal tegen die LEZ-verstrenging, zo’n goed jaar voor de lokale verkiezingen. “Het leven is al duur genoeg, we moeten mensen niet nog eens op extra kosten jagen”, vindt de Gentse N-VA-kopvrouw. “Bovendien zeggen we al langer dat een LEZ weinig impact heeft in Gent, want er is al een circulatieplan ingevoerd”. En Van Bossuyt wil er in 2024 naar eigen zeggen een verkiezingsspeerpunt van maken.
De interne N-VA-contradicties vindt Gentse fractieleider Johan Deckmyn (Vlaams Belang) evenwel “hypocriet”.
“Jaren hebben we de Gentse N-VA niet gehoord over de asociale LEZ-regels”, zo reageert Deckmyn aan V-NIEUWS. “En nu – enkele maanden voor 2024 – valt het hen te binnen dat de LEZ de Gentenaars nodeloos op kosten jaagt. Dit is dan ook niets anders dan goedkope verkiezingsretoriek vanwege de N-VA, want de strengere LEZ-regels zijn letterlijk een constructie van Demir en N-VA. Wij zeggen voor én na de verkiezingen hetzelfde; het Vlaams Belang is 100% tegen de LEZ-regels van welk formaat dan ook. Het is niets anders dan het pesten van automobilisten en het asociaal viseren van mensen met minder centen.”