5.8 C
Brussel

Vlaamse regering volhardt in verstrenging LEZ-maatregelen

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Op 14 juli besliste de Vlaamse regering om vast te houden aan de verstrengingen van de Lage Emissiezone (LEZ) in steden zoals Antwerpen en Gent. Hoewel vorige week werd beslist de verstrenging een jaar uit te stellen, wil de regering de maatregelen kosten wat het kost tot uitvoering brengen. Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang) spreekt in een mededeling over “een manier om de kiezer om de tuin te leiden.”

Na adviezen van de Mobiliteitsraad, de Strategische Adviesraad Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, de Sociaal-Economische raad en van de Milieu- en Natuurraad heeft de Vlaamse regering op 14 juli besloten opnieuw principieel haar besluit over lage-emissiezones (LEZ) te wijzigen. De wijziging zorgt voor een aparte regeling voor oldtimers en komt zo tegemoet aan een arrest van de Raad van State, waarin geoordeeld werd dat er geen basis is om voertuigen ouder of jonger dan 40 jaar anders te behandelen.

Daarnaast zijn er een aantal technische en sociale correcties, waarbij de afwijkingsbepalingen op de toegangscriteria worden verruimd naar mantelzorgers voor mensen met een handicap en voor mensen met een handicap die daardoor een automatische schakeling moeten gebruiken. Het wordt ook mogelijk voor mensen die niet binnen de LEZ wonen om een sociaal tarief toe te passen.

Tot slot wordt het ingaan van de volgende fase met 1 jaar uitgesteld en voert het voorstel ook een kalender in voor de toegangscriteria tot de LEZ voor de periode na 2028. Over dit besluit wordt voorlopig nog advies gevraagd bij de Raad van State.

Maatregelen treffen vooral de misdeelden

Concreet zouden dus vanaf 1 januari 2026, in plaats van 1 janurai 2025, dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager niet meer in de LEZ van steden en gemeenten die het toepassen mogen rijden.

“Men beroept zich terecht op de stijgende levensduurte, maar ik begrijp niet waarom men dan niet eindelijk afstapt van de asociale LEZ”, zegt Claes. “De verstrenging komt er nog steeds en uiteindelijk streeft de regering naar een compleet verbod op verbrandingsmotoren in de LEZ.”

“Men draait de Vlamingen een rad voor het ogen door een vertraagde invoering af te schilderen als iets positiefs”, vervolgt Claes. “Het is niet toevallig dat dit een jaar voor de verkiezingen gebeurt. Tegelijkertijd stelt men wel plannen op om voertuigen met een dieselmotor vanaf 2031 en met een benzinemotor vanaf 2035 compleet te verbieden in de LEZ.”

Het Vlaams Belang zegt zich altijd verzet te hebben tegen de lage emissiezone en wil ze dan ook geheel afschaffen. “Het is een maatregel die vooral mensen treft die het niet breed genoeg hebben om zich om de zoveel jaar een nieuwe wagen aan te schaffen”, vervolgt Claes. “Hen wordt de toegang tot de stad of, nog erger, de mogelijkheid om zich in hun eigen stad te verplaatsen ontzegd. Bovendien is het effect op de luchtkwaliteit ook erg onduidelijk.”

Mathias Leyssens
Mathias Leyssens
Mathias Leyssens (Jette, 1999°) is bachelorstudent Geschiedenis en volgt de binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen