Het wil formateur Bart De Wever (N-VA) maar niet lukken. Of wil De Wever dat het niet lukt? Dat vragen meer en meer analisten en betrokken partijen zich af. In elk geval zijn Vooruit, cd&v en Les Engagés zeer ontevreden over de nieuwste nota van De Wever. Volgens HLN zou men zich er nog minder in kunnen vinden dan de vorige.
Eerder vorig weekend klonk het anders. Het zou eindelijk vooruit gaan en de deadline van 31 januari zou bestendigd worden. Het was de laatste ‘supernota’ van De Wever – met materie rond de arbeidsmarkt, de pensioenen en fiscaliteit – die gebruikt werd afgelopen weekend als basis. Er zouden al heel wat compromissen zijn bedisseld waarna De Wever een landingsnota opstelde. De Wever liet horen dat hij “had begrepen waar het compromis lag”.
Maar cd&v, Vooruit en Les Engagés hebben zich verslikt in diezelfde landingsnota. Op het voorzittersoverleg zondag uitte Vooruit-voorzitter Conner Rousseau volgens HLN zijn ongenoegen over de nota, die nog rechtser zou zijn dan de eerdere supernota. Rousseau werd daarbij gesteund door Maxime Prévot (Les Engagés) en Sammy Mahdi (cd&v).
Blijft De Wever liever burgemeester en laat hij iemand anders lauwe regering zonder communautaire doelstellingen leiden?
De vraag is dan ook wat de motivatie is van De Wever. Probeert hij zichzelf eraf te rijden, zodat iemand anders de formateursmantel moet overnemen en hij geen premier moet worden (de enige manier dat hij Antwerps burgemeester kan blijven)? Of was de laatste ‘landingsnota’ een poging om MR te paaien?
Struikelblok is immers een lastenverlaging van 1 miljard die MR absoluut wil. Dat geld zou moeten opgehaald worden in de pensioenen en de arbeidsmarkt. Besparingen op de migratiefactuur en besparingen op het logge overheidssysteem en de politiek kwamen kennelijk nog niet aan bod. Ook zou er bespaard worden op de koopkracht van de werkende mensen. De lonen, zowel die van de ambtenaren als de werknemers in de private sector, zouden maar 1 keer per jaar worden geïndexeerd.
Ook opmerkelijk. De Wever lijkt geen echte communautaire hefbomen binnen te halen. Een eventuele ‘taxshift’ kan zo zelfs nadelig worden voor de deelstaten en Vlaanderen. De deelstaten krijgen omwille van de bijzondere financieringswet immers een percentage van de personenbelasting en een meer rigide vast deel uit de BTW-inkomsten.
Lees ook:
Is economische hervorming mogelijk zonder communautaire hervorming?