6.7 C
Brussel

Claes (Vlaams Belang) wil met sloophamer door trajectcontroles

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Trajectcontroles resulteren vaak een lucratieve onderneming voor zowel lokale overheden als privébedrijven. Die laatste groep strijkt zelfs ‘standaard’ 24 euro op per kleinere boete van 53 euro. Dat bleek uit eerdere verslaggeving van HLN. Bevoegd mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) beloofde een evaluatie omdat het systeem schijnbaar veel wordt ingezet als melkkoe. Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang) is evenwel sceptisch, gezien N-VA zelf het decretaal kader rond trajectcontroles erdoor duwde in 2021.

Vlaamse gemeenten en steden kregen van het Vlaamse overheidsniveau immers in 2021 de wettelijke mogelijkheid om zelf GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen, bijvoorbeeld aan de hand van trajectcontroles. Maar lokale overheden kijken voor de organisatie hiervan vaak naar TaaS (Trajectcontrole as a Service), een private samenwerking tussen verkeerssoftware-ontwikkelaar Macq Mobility en wegsignalisatie-bedrijf Trafiroad.

“Zones van 70 per uur werden zones van 50, en zones van 50 werden zones van 30”

Trajectcontroles kunnen zo zowel voor TaaS als lokale overheden zeer lucratief zijn. Zelfs bij de kleinste boete van 53 euro strijkt TaaS standaard 24 euro op. En dat zien we aan de snelheidslimieten die willekeurig restrictiever werden. “Zones van 70 km/u werden zo maximaal 50 km/u”, vertelt Vlaams Belanger Claes aan V-NIEUWS. “En zones van 50 km/u voorheen worden nu 30 km/u, hierna volgden de camera’s. Met verkeersveiligheid heeft dat niets te zien, maar wel met de centen.”

“Annick De Ridder, bevoegd minister, keurde vorige legislatuur het decreet goed dat dit allemaal mogelijk maakte”, vervolgt Claes. “Nu is De Ridder minister en al een half jaar geleden had ze aangekondigd dat zij een evaluatie van dit systeem van trajectcontroles zou laten uitvoeren. We zijn nu 6 maanden verder en er zijn geen resultaten, terwijl het vooral burgemeesters van haar partij – N-VA-burgemeesters – die heel veel van die trajectcontroles hebben ingevoerd.”

Claes eist dat de evaluatie er zo snel mogelijk komt, en trajectcontroles opnieuw waar mogelijk en veilig worden afgevoerd.

Lees ook:

Systeempartijen beloven nog meer trajectcontroles na 13 oktober

Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert (1989°, Gent) is hoofdredacteur van V-NIEUWS. Hij studeerde EU-studies aan de UGent. Voor V-NIEUWS richtte hij SCEPTR op en was hij woordvoerder bij het Vlaams Belang en de Vlaamse Volksbeweging.

Gerelateerd

Meest gelezen