3.3 C
Brussel

Zwakkere zwemvaardigheden bij jongeren ook probleem van cultuurverschillen

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De noodklok wordt geluid over het dalende zwemniveau bij jongeren. Er wordt meer aandacht gevraagd voor zwemmen en reddend zwemmen binnen het onderwijs. Dat vertelt het Vlaams Belang in een mededeling. Hoewel dit een belangrijk punt is, legt Vlaams Parlementslid Roosmarijn Beckers de vinger op een dieperliggende oorzaak: “In de meeste gevallen werd er gezwommen op verboden plekken of zonder redders. Dit gaat eerder om een gebrek aan verantwoordelijkheid en het niet naleven van veiligheidsregels. Cultuurverschillen spelen ook een rol, want vaak zijn allochtone jongeren betrokken.”

Beckers benadrukt dat veel incidenten plaatsvinden wanneer jongeren zich niet houden aan de regels. Deze situaties ontstaan vooral op plekken waar zwemmen verboden is of waar geen redders aanwezig zijn. Volgens haar is het dan ook niet alleen een kwestie van een laag zwemniveau, maar ook van verantwoordelijkheid nemen en regels respecteren.

“Men kan hier niet ontkennen dat cultuurverschillen een rol spelen, aangezien het in de praktijk vaak over allochtone jongeren gaat. Nu, dat neemt echter niet weg dat ieder kind inderdaad voldoende zwemvaardigheden moet hebben voor het geval het onbedoeld in het water verzeilt”, stelt Beckers.

Verdwijnen van zwemlessen

De recente herziening van de eindtermen in het secundair onderwijs schrapte zwemmen als expliciet leerdoel. Men gaat ervan uit dat basiszwemvaardigheden al in het lager onderwijs aangeleerd zijn. Echter, Beckers waarschuwt dat dit beleid alleen effectief kan zijn als scholen in het basisonderwijs de nodige faciliteiten en tijd krijgen om zwemlessen aan te bieden.

“Bovendien zien we dat door stijgende energie- en andere exploitatiekosten het aantal publieke zwembaden sterk gedaald is. Ook zijn heel wat zwembaden overgenomen door commerciële groepen en is de toegangsprijs er voor heel wat scholen zeer prijzig”, vertelt Beckers.

Overheidssteun

Basisscholen worstelen met stijgende kosten voor schoolzwemmen. Ze kunnen deze ook niet zomaar doorrekenen aan ouders vanwege de maximumfactuur. “Scholen moeten vaak zwemlessen beperken tot een minimum, waardoor er amper nog tijd is voor reddend zwemmen”, aldus Beckers. Ze roept de Vlaamse overheid op om in te grijpen door scholen van voldoende middelen te voorzien en lokale besturen te stimuleren om zwembaden open te houden.

Axelle De Meersman
Axelle De Meersman
Axelle De Meersman (Aalst, 2003°) is studente Psychologie en volgt het binnenlands en buitenlands nieuws op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen