8.6 C
Brussel

Vlaams Belang ijvert om Brusselse randparking uit LEZ te halen

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Het Vlaams Belang heeft in het Brussels Parlement een voorstel van resolutie ingediend om de Brusselse randparking Herrmann-Debroux in Oudergem uit de lage emissiezone te halen. “Men kan niet vragen aan automobilisten om hun vervuilende wagens in te ruilen voor het openbaar vervoer en ze tegelijk ook weren uit de randparkings”, vindt fractieleider Dominiek Lootens-Stael (Vlaams Belang).

De LEZ werd in Brussel ingevoerd in 2018. Sindsdien werden al enkele wijzigingen aan de zone doorgevoerd, onder andere randparkings die uit de LEZ werden gehaald, maar in het zuidoosten van Brussel kunnen oudere wagens die langs de E411 binnenrijden nergens naartoe.

Zuidoosten van Brussel wordt vergeten

“De meeste randparkings liggen al buiten de LEZ, maar in het zuidoosten van het gewest moeten de mensen hun plan maar trekken”, zegt Lootens-Stael. “Dat is absurd en maakt het pendelaars onnodig moeilijk.” De autosnelweg E411 wordt druk gebruikt, vooral door pendelaars uit Overijse (Vlaams-Brabant) en Waver (Waals-Brabant). Er zijn namelijk weinig alternatieven op de auto om van deze gebieden naar Brussel te raken.

Met de resolutie hoopt het Vlaams Belang aandacht te brengen naar de mobiliteit in de rand van Brussel. “De Brusselse regering is de mobiliteit in de rand van het gewest compleet vergeten”, klinkt het. “Brussel hinkt hopeloos achter in vergelijking met andere steden en landen op vlak van randparkings. Dat is onaanvaardbaar in onze hoofdstad.

“Brussel dreigt een eiland te worden”

Lootens-Stael vindt dat de houding van Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) tegendraads is. “Niemand mag gedwongen worden een nieuwe wagen te kopen enkel en alleen om naar Brussel te kunnen komen”, zegt de fractieleider. “Daarom is het noodzakelijk om alle wagens in de randparkings toe te laten. Zeker wanneer er een directe aansluiting bestaat met het metronet, zoals hier het geval aan Hermann-Debroux.”

“In 2025 komt er een bijkomende verstrenging van de LEZ, waardoor de druk op de randparkings nog hoger zal liggen dan ze nu is. Niet iedereen heeft het budget om een nieuwe wagen aan te schaffen. Het weigeren van vervuilende wagens in de randparking Hermann-Dubroux komt feitelijk neer op het isoleren van Brussel voor een steeds groter wordende groep pendelaars. We willen daar met onze resolutie een eind aan maken.”

Lootens-Stael verwacht echter niet snel beterschap. “Indien men niet snel werk maakt van een geïntegreerd plan om strategisch gelegen parkeervoorzieningen te bouwen aan de rand van het gewest, dan dreigt men van Brussel een eiland te maken. Dat zou wel eens de doodslag kunnen zijn voor de economie.”

Eline Dobbelaere
Eline Dobbelaere
Eline Dobbelaere (Gent, 2004) is student politieke wetenschappen en weekendredacteur bij V-Nieuws.

Gerelateerd

Meest gelezen