3.3 C
Brussel

Vervoershervorming Vlaamse regering schrapt duizenden bushaltes

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De vervoershervorming bij De Lijn, goedgekeurd door de Vlaamse regering, schrapt netto 3.800 bushaltes. Dat schrijft De Morgen, met cijfers van De Tijd. Vooral landelijke gebieden worden het zwaarst getroffen. Bijna twee derde van de Vlaamse steden en gemeenten verliest haltes. “Ronduit onaanvaardbaar”, reageerde Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang).

Over heel Vlaanderen verdwijnen vanaf 6 januari zo’n 6.100 bushaltes, vooral uit landelijke gebieden. Er komen 2.300 bij op andere locaties, wat een totaal verlies van 3.800 haltes betekent. In bijna twee derde van de Vlaamse steden en gemeenten zullen er minder haltes overblijven na de hervorming. Vooral West-Vlaanderen, Limburg en de Vlaamse Ardennen worden het zwaarst getroffen.

Het Vlaams Belang verzet zich al maanden tegen de plannen van de Vlaamse regering (N-VA, cd&v, Open Vld). “Deze kaakslag zal de meest kwetsbaren in onze samenleving treffen”, waarschuwde Vlaams Parlementslid Wim Verheyden in november. “Het is ronduit onaanvaardbaar dat deze regering er niet meer in slaagt een behoorlijke mobiliteit te garanderen aan alle Vlamingen en mensen zo in de vervoersarmoede duwt.”

Vervoershervorming desastreus voor landelijk Vlaanderen

De drukke en grootstedelijke vervoerslijnen worden versterkt, maar landelijke gebieden zijn hier de dupe van. Ook logistieke problemen met de routeplanner en haltes beloven een chaotische ervaring de komende maanden. “Dit plan is bedacht door politici die nog nooit een bus vanbinnen hebben gezien”, klaagt Stefan Stynen van reizigersorganisatie TreimTramBus, “tenzij om een lintje door te knippen bij de inhuldiging.”

De regering slaagde er niet in om duurzame alternatieven te voorzien. Een van de oplossingen moest de Hoppincentrale worden. Voor deze peperdure vervoersapp gaf minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zo’n 100 miljoen euro uit in 2021. De app is nog steeds niet bruikbaar. Ook de overstappunten van die centrale werden amper ingericht: van de 2.100 aanduidingen, zijn er slechts 261 gerealiseerd.

Chaos bij De Lijn en systeempartijen

Ondertussen loopt de communicatie van De Lijn over het dossier allesbehalve vlot. “Wij hebben geen lijst van geschrapte haltes die we kunnen delen”, wist woordvoerder Marco Demerling te vertellen in De Morgen. “We hebben enkel ruwe data waar anderen niets mee kunnen aanvangen. De interne codes zijn niet gekoppeld aan namen of adressen.”

De systeempartijen, zowel lokaal als op Vlaams niveau, staan voor voldongen feiten. “Nu pas realiseren politici zich wat ze hebben goedgekeurd”, vertelt professor mobiliteit Dirk Lauwers (UAntwerpen) aan de pers. “Er is veel zenuwachtigheid bij de lokale besturen.”

Elias Cool
Elias Cool
Elias Cool (1999°) volgt als politiek redacteur de binnenlandse en Europese berichtgeving op voor V-NIEUWS. Hij is gewezen ondernemer en werkstudent aan de associatie KU Leuven.

Gerelateerd

Meest gelezen