Volgend jaar krijgt België voor het eerst subsidies voor acht verouderde turbojets, oude straalmotoren die in noodgevallen stroom kunnen leveren. Dit komt door de sluiting van drie kernreactoren, wat druk zet op het elektriciteitsnet. Minister van Energie Tinne Van der Straeten benadrukt dat de subsidie een eenmalige maatregel is, noodzakelijk volgens Europese regels. Dat meldt VRT NWS.
De turbojets, verspreid over Vlaanderen en Wallonië, zijn meer dan 50 jaar oud en draaien op kerosine. Ze kunnen binnen enkele seconden opstarten en zijn effectief in het opvangen van pieken in het stroomnet, vooral wanneer andere centrales plotseling uitvallen. Toch vormen ze geen duurzame oplossing. Volgens hoogleraar Dirk Van Hertem zijn ze “erg inefficiënt” en drie keer vervuilender dan moderne gasturbines. Ondanks hun plaats in geluiddichte containers veroorzaken ze bovendien geluidsoverlast, wat vooral omwonenden verontrust.
Milieu-impact en subsidies
De vervuiling van de turbojets blijft een punt van zorg. Ze stoten niet alleen aanzienlijke hoeveelheden CO₂ uit, maar ook stikstofoxides en fijnstof. Deze motoren verbruiken ongeveer 7.000 liter kerosine per uur, wat leidt tot meer CO₂-uitstoot per kWh dan zelfs steenkoolcentrales. Volgens Van der Straeten “is er geen alternatief” op korte termijn.
Ondanks de milieukritiek behouden de turbojets voorlopig hun plaats als laatste verdediging tegen stroomuitval. Naar verwachting zullen ze na 2025 minder vaak worden ingezet en uiteindelijk verdwijnen, maar voorlopig blijven ze operationeel om België’s stroomvoorziening stabiel te houden.