Op vrijdagavond was Tom Van Grieken, de voorzitter van Vlaams Belang, te gast in het programma ‘De Afspraak’. Hij besprak verschillende onderwerpen, waaronder immigratie naar Lampedusa. Hij pleitte onder andere voor pushbacks en het “dichten van het gat in de dijk”. De migratieroutes moeten bewaakt worden en de buitengrenzen beschermd, met andere woorden. Zijn gesprekspartners waren Stijn Baert, professor aan de Universiteit van Gent, en journaliste Isolde Van den Eynde.
De discussie tussen de drie ging over diverse onderwerpen. De olifant in de kamer was uiteraard immigratie. Van Grieken uitte zijn bezorgdheid over de grote aantallen jonge mannelijke migranten die aankomen op het Italiaanse eiland Lampedusa. Het Vlaams Belang pleit al geruime tijd voor een migratiestop, een set van maatregelen die (illegale) immigratie grotendeels doet opdrogen.
Ook verzet Van Grieken zich tegen het spreidingsplan van de Europese Unie. “Het Vlaams Belang is resoluut tegenstander van een spreidingsplan over de EU-landen voor asielzoekers. Wanneer de straat onder water loopt, moet men het water niet verdelen over de vele kelders, maar dient men het gat in de dijk te dichten”, aldus Van Grieken.
Sociale zekerheid
Van Grieken benadrukte dat zijn partij de demografische veranderingen in Europa op een legale manier wil stoppen, maar hij onderstreepte dat geen enkele rechter ter wereld het recht heeft om te bepalen dat een bevolking moet worden vervangen. Ook pleit hij ervoor om de Portugezen te volgen in de manier waarop ze hun sociale zekerheid afschermen van gelukszoekers. Pushbacks en het sluiten van de grenzen zijn volgens Van Grieken de ideale manier om Europa te beschermen.
Er werd ook kort gesproken over begroting, de protesten tegen seksuele opvoeding in scholen en ‘Godvergeten’, het VRT-programma over seksueel misbruik binnen de katholieke kerk. Van Grieken sprak zijn afschuw uit over pedofilie. Maar hij bekritiseert ook degenen die deze incidenten gebruikten om de instelling aan te vallen. Hij betoogde dat er geen onderscheid zou mogen zijn in wie chemische castratie verdient, “ongeacht of ze een kruis om hun nek dragen of niet.”