Na Lidl en Aldi, kondigt ook supermarktketen Carrefour aan de prijs van enkele basisproducten te verlagen. Dat schrijft de VRT. Carrefour beweert dat het om een anti-inflatiecampagne gaat. Volgens professor Marketing en Retail Els Breugelmans (KU Leuven) zal de inflatie zich echter ongeremd verderzetten en zullen vooral kleinere buurtwinkel getroffen worden door de acties.
Maandagochtend liet de supermarktketen Carrefour weten de prijzen van een honderdtal basisproducten te willen laten dalen. “We willen de koopkracht van de Belgische gezinnen versterken”, klinkt het in een persbericht. Ook supermarktketens Lidl en Aldi lieten eerder al weten producten te willen afprijzen. Daardoor lijkt er na de forse inflatie van het afgelopen jaar toch terug enige ademruimte te komen. Maar klopt dat wel?
Geen liefdadigheid, maar reclamestunt
Toch lijkt het niet om loutere liefdadigheid te gaan. “Promoties zie je in winkels wel vaker, maar zulke prijsdalingen van heel wat producten tegelijk zijn inderdaad uitzonderlijk”, legt professor Breugelmans uit aan de VRT. “Het kadert meer in een grote slag om de klant die het voorbije jaar met forse inflatie werd geconfronteerd. De ketens zeggen dan wel dat het om ‘basisproducten’ gaat, in werkelijkheid gaat het om een klein percentage van hun aanbod.”
Op de index, die onder andere bepaalt of de lonen aangepast moeten worden, zullen de acties van de supermarkten dan ook geen effect hebben. “Het gaat hier meer om een pr-gegeven”, meent Breugelmans. De acties zullen wel de kleine kruideniers en buurtsupermarkten treffen. “Zij hebben niet de slagkracht van een keten om met leveranciers goede marges te onderhandelen. Zij zullen ten opzichte van een Carrefour nu nog duurder lijken.”
Volgens Breugelmans zal de algemene inflatie zich in ieder geval doorzetten, ondanks de stunts. “Naast de grondstof- en voedselprijzen, hebben supermarkten nog kosten zoals oplopende energierekeningen of loonkosten. Die hebben uiteindelijk ook een invloed op hoeveel je uiteindelijk aan de kassa betaalt.”