Na een vechtpartij in het openluchtzwembad De Warande in Wetteren worden de veiligheidsmaatregelen de komende dagen aangescherpt. Dat meldt VRT NWS. De politie moest woensdag twee keer tussenkomen nadat ‘de sfeer’ eerst aan de ingang grimmig werd en later een gevecht uitbrak op het zwembadterrein. Een persoon werd met een snijwonde naar het ziekenhuis gebracht.
De eerste oproep kwam woensdag rond 15:30 uur binnen. Volgens de politie was de sfeer aan de kassa gespannen door lange wachttijden en de warme temperaturen. Agenten slaagden erin de rust te herstellen. Ongeveer anderhalf uur later moest de politie opnieuw uitrukken nadat een vechtpartij was uitgebroken waarbij een achttal ‘jongeren’ betrokken waren. Een persoon liep een snijwonde op en werd naar het ziekenhuis overgebracht.
Minder bezoekers en strengere controles
Om verdere incidenten te voorkomen, worden vanaf vrijdag extra veiligheidsmaatregelen ingevoerd. Zo zal het aantal bezoekers worden beperkt en worden meer professionele stewards en politieagenten ingezet om toezicht te houden.
Daarnaast wordt strenger gecontroleerd op de naleving van de zwembadregels. Bezoekers die zich niet aan de kledingvoorschriften of andere huisregels houden, riskeren de toegang te worden ontzegd of het zwembad te moeten verlaten. De maatregelen blijven gedurende drie dagen van kracht. Donderdag gelden ze nog niet, omdat het zwembad die dag exclusief gebruikt wordt voor een groot zomerevenement.
Het incident past in een bredere tendens waarbij openluchtzwembaden tijdens warme zomerdagen steeds vaker geconfronteerd worden met vechtpartijen en ordeverstoringen – veelal omwille van allochtone jongemannen. De spanningen zorgen er geregeld voor dat politie en veiligheidsdiensten moeten tussenkomen.
Lees ook:
Tot begin juli al 63 PV’s rond Blaarmeersen: “De Clercq slaapt”

