Bij het begin van het nieuwe schooljaar worden duizenden leerlingen gedwongen hun eerste lessen te missen, omdat er simpelweg geen leraren beschikbaar zijn. Met een verontrustend aantal van ongeveer 3.400 openstaande vacatures in augustus, heeft het lerarentekort in Vlaanderen een nieuw dieptepunt bereikt. Dat vertelt het Vlaams Belang in een mededeling.
Volgens Vlaams Parlementslid Roosmarijn Beckers is het probleem dringend: “Er is meer dan ooit nood aan een grondige hervorming om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken en om jonge leraren in de sector te houden. Maar de nota’s van de komende Vlaamse regering stellen geen omvattend lerarenpact in het vooruitzicht, enkel opnieuw gemorrel in de marge.”
Vacatures blijven stijgen
De cijfers spreken boekdelen: Vorig schooljaar publiceerde men 8.828 vacatures in het basisonderwijs, een stijging van 4,3% tegenover het voorgaande jaar. In het secundair onderwijs waren dat er maar liefst 15.658, een toename van 1,8%. Tegelijkertijd blijft het aantal werkzoekende leraren dalen en bereikt het een historisch dieptepunt.
Beckers waarschuwt dat het lerarentekort niet alleen een bedreiging vormt voor de continuïteit van het onderwijs, maar ook voor de kwaliteit ervan. “Dit tekort dwingt scholen om noodoplossingen te zoeken, wat de druk op zowel bestaande leerkrachten als de leerlingen doet toenemen. Er is dus meer dan ooit nood aan een grondige hervorming om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken en om beginnende leraren in de sector te houden”, besluit Beckers.
Geen grondige hervorming in het vooruitzicht
De gelekte onderhandelingsnota’s van de aanstaande regering N-VA, cd&v en Vooruit stellen teleur. “Uit de lekken van de onderhandelingsnota’s blijkt enkel meer gemorrel in de marge, geen nodige grondige hervorming”, stelt ze. Beckers dringt aan op een radicale herziening van het lerarenstatuut, met meer autonomie voor leraren en minder administratieve druk. Daarnaast pleit ze voor betere ondersteuning van scholen en een meer eigentijds HR-beleid. “Enkel zo maken we van het onderwijs een aantrekkelijke sector in tijden van algemene krapte op de arbeidsmarkt.”