11.5 C
Brussel

Franse Gemeenschap weigert schooljaar af te stemmen op Vlaanderen

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De meerderheidspartijen van de Franse gemeenschapsregering, PS, MR en Ecolo, hebben een voorstel van oppositiepartij Les Engagés verworpen om de schoolvakanties in Franstalig België beter af te stemmen op die in Vlaanderen en de Duitstalige Gemeenschap. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Sinds dit schooljaar wordt in het onderwijs van de Franse gemeenschap een nieuwe vakantieregeling toegepast. Daardoor vallen de vakantieperiodes er niet meer samen met die van de twee andere Belgische gemeenschappen. Volgend jaar zullen zowel de krokus- als paasvakantie in totaal andere periodes vallen.

Les Engagés hebben daarom woensdag voorgesteld om altijd minstens één week van de verschillende vakantieperiodes te laten overlappen met de andere landsdelen. Zo wordt er volgens de partij tegemoetgekomen aan de klachten van ouders van wie de kinderen in verschillende gemeenschappen school lopen en aan die van leerkrachten in het immersieonderwijs, waar vakken in een andere taal worden aangeboden.

Tijdens het debat in het parlement haalde parlementslid Mathilde Vandorpe (Les Engagés) een Ipsos-peiling aan die aangeeft dat slechts een minderheid van de ouders de hervorming van de kalender zou steunen. Voor vakantieperiodes die verschillen van Vlaanderen zou aldus weinig steun zijn.

Meerderheidspartijen keurden resolutie af

PS, MR en Ecolo keurden de resolutie echter af. De socialisten twijfelden aan de waarde van de peiling, terwijl de groenen het te laat vinden om nog aan de kalender van het komende schooljaar te sleutelen. Ook MR-fractieleidster Diana Nikolic wil niet meer aan de organisatie van volgend schooljaar raken, maar ze zet wel de deur open voor een debat “in de komende maanden”. Normaal gezien zou de evaluatie van de hervorming pas in 2026 gebeuren.

Mathias Leyssens
Mathias Leyssens
Mathias Leyssens (Jette, 1999°) is bachelorstudent Geschiedenis en volgt de binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen