14.3 C
Brussel

Euro 7-norm maakt autogebruik stukken duurder

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De nieuwe euronorm zal bepalen hoeveel auto’s en bestelwagens nog mogen uitstoten vanaf juli 2025. Reeds verscheidene Europese landen keerden zich ertegen. De EU komt, na de verstrengde euro 6d-norm van 2021, met een nieuwe euro 7-norm die de onhaalbare klimaatdoelstellingen voor 2035 zal trachten te realiseren. “Die euro 7norm is geen gewone verstrenging”, zegt Europees Parlementslid voor het Vlaams Belang Gerolf Annemans in een mededeling.Het zal het de financiële drempel om een auto aan te schaffen aanzienlijk verhogen.”

De doodgraver van de kleine auto’s, zo noemt men de euro 7-norm”, stelt Annemans. “Nieuwe auto’s die zullen moeten voldoen aan deze normen zullen aanzienlijk duurder worden. In Europa zei men dat de totaalprijs voor de consument niet meer van 150 euro duurder zou mogen uitvallen. Maar het lijkt er op dat een voertuig gemiddeld 2000 euro duurder zal worden, meer dan tien maal het voorstel van de Europese Commissie. Autofabrikanten spreker zelfs van 3500 euro.”

Blijkt dat de nieuwe norm vooral kleinere modellen, waarop sowieso al een kleinere winstmarge zit, aanzienlijk duurder en daardoor minder aantrekkelijk voor productie zal maken. Reeds veel kleinere modellen werden uit het gamma van diverse autoproducenten geschrapt, met het oog op de nieuwe norm.

Nieuwe norm zal klimaat niet verbeteren

Het effect ervan op de uitstoot zal echter verwaarloosbaar zijn. “Het is opvallend hoe zowel autoconstructeurs als milieuorganisaties kritiek uiten op de nieuwe norm”, vervolgt het europarlementslid. “Ze zijn het erover eens dat het effect op de luchtkwaliteit niet ingrijpend zal verbeteren, en daarom zien de producenten het nut er niet van in auto’s aan te passen en dus duurder te maken.”

Volgens het Vlaams Belang is het een zoveelste hoofdstuk in de oorlog tegen het autogebruik en de vrijheid die het met zich meebrengt. Een gezinswagen vinden onder de 20.000 euro dreigt moeilijk te worden, waardoor vooral de middenklasse verliest. “De autogebruiker is de grote verliezer in dit hele verhaal”, besluit Annemans. “Het klimaat verbetert er niet mee, onze auto-industrie lijdt eronder en de consument moet meer betalen.”

Robin Gouwy
Robin Gouwy
Robin Gouwy (Aalst, 1996°) is redactiechef van V-NIEUWS. Hij studeerde rechten aan de UGent. Voor V-NIEUWS werkte hij als APA voor de Europese fractie van het Vlaams Belang.

Gerelateerd

Meest gelezen