Vlaams minister voor de Rand Ben Weyts (N-VA) komt volgens het Vlaams Belang rijkelijk laat met zijn eis voor dwangsommen van 100.000 euro per dag voor vliegroutes die de Vlaamse Rand viseren. Dat meldt de partij in een mededeling. “Twee weken voor de verkiezingen komt deze stap wel heel ongeloofwaardig over.”
“Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft verzuimd een duurzame oplossing uit te werken voor de spreiding van vluchten van en naar de luchthaven van Zaventem”, zegt Kamerlid Joris De Vriendt (Vlaams Belang). “Twee weken voor de verkiezingen komt deze stap wel heel ongeloofwaardig over.”
Vorige zomer stelde Gilkinet voor om nachtvluchten te verbieden, wat echter veel tegenstand opriep vanwege de schade aan sectoren die afhankelijk zijn van de Zaventemse luchthaven. Een rechtbank dwong de regering uiteindelijk tot overleg met alle belanghebbenden bij de beslissing.
Het Vlaams Belang ziet het voorstel van Gilkinet als onrealistisch. Volgens de partij was het slechts bedoeld om de groene Brusselse van de politicus te plezieren. Ondertussen is het dossier ook vastgelopen.
Verrottingsstrategie
De Vriendt schetst het probleem in een breder kader: “De Franstalige partijen en hun Vlaamse Vivaldiknechten hebben steeds de mond vol over samenwerken en meer eenheid, maar ze voeren bewust een verrottingsstrategie om Vlaanderen te verzwakken. En de luchthaven van Zaventem is een van hun doelwitten.”
“Zij willen wel de voordelen van de nabijheid van een luchthaven voor hun hippe reisjes, maar zijn blind voor de economische noden van de luchthaven”, volgens de politicus.
De partij benadrukt dat deze strategie de Vlaamse belastingbetaler uiteindelijk zal treffen. “Heel deze saga toont aan dat het zogenaamde samenwerkingsfederalisme van Vivaldi enkel tot meer blokkeringen leidt”, besluit De Vriendt. “Tijd voor een ander beleid, tijd voor het Vlaams Belang.”