10.4 C
Brussel

Duaal leren boekt te weinig resultaten

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Uit een rapport van het Rekenhof blijkt dat het aantal leerlingen dat duaal leren volgt, beperkt blijft. Het systeem dat leren op de schoolbanken combineert met leren op de werkvloer blijkt geen groot succes te zijn, dat meldt De Tijd. Bedrijven vertellen dat de werklast te groot is terwijl de return te klein blijft.

Duaal leren werd in 2019 breed uitgerold met grote verwachtingen. Toenmalig Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (cd&v) zette sterk in op het systeem. “Voor duaal leren vind ik het belangrijk dat er voldoende duurzame leerwerkplekken zullen zijn om het duaal leren te laten groeien in het secundair onderwijs, in het hoger en het volwassenonderwijs”, zo staat te lezen in haar toenmalige beleidsnota 2019-2024. Nu blijkt dat die ambitie niet de gewenste resultaten met zich meebrengt.

In Zwitserland of Duitsland leidt het systeem bijvoorbeeld wel tot minder jeugdwerkloosheid, minder schooluitval en een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Hier in Vlaanderen blijft het toch maar beperkt met een gemiddelde van 3,11 leerlingen per leerjaar en per studierichting. In het schooljaar 2020-2021 was dat goed voor zo’n 1.810 leerlingen.

Toch is er een lichte stijging zichtbaar. Dit schooljaar zijn 2.800 leerlingen gestart in het systeem, dat staat te lezen in een voorgaande analyse van De Tijd. Volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) kan die lichte groei ook te verklaren zijn door de inkanteling van het deeltijds onderwijs.

Duaal leren niet interessant voor scholen of bedrijven

Volgens het Rekenhof zijn er verscheidene redenen waarom duaal leren niet aanslaat. Werkgevers kennen het concept vaak niet waardoor het voor scholen moeilijk is om geschikte werkplekken te vinden. De begeleiding is daarbovenop intensief, zo zien bedrijven en scholen er vaak geen voordeel voor zichzelf in. De administratieve last is meestal te groot in vergelijking met de return.

Vele scholen besluiten ook het systeem niet te organiseren doordat er te weinig interesse in is. Bovendien geloven ze niet dat leerplandoelstellingen op de werkvloer moeten gehaald worden in plaats van op de schoolbanken.

Wegwerken knelpunten

Minister Weyts (N-VA) en Vlaams minister voor Werk Jo Brouns (cd&v) bekijken samen welke knelpunten ze nog kunnen wegwerken. Volgens hen is duaal leren niet steeds een negatief verhaal. “Ook voor volgend schooljaar staan heel wat scholen klaar om een nieuwe opleiding duaal leren te lanceren”, klinkt het bij de Vlaamse Regering.

BRON:De Tijd
Vince Leeman
Vince Leeman
Vince Leeman (Gent, 2000°) is masterstudent politieke wetenschappen en volgt binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen