De Lijn koopt tweedehands dieselbussen aan. De voertuigen zullen op het platteland worden ingezet, zodat de elektrische bussen van De Lijn in de lage-emissiezones (LEZ’s) van Antwerpen, Gent en Brussel kunnen rijden. “Dit zijn absurde toestanden”, laat Vlaams Parlementslid Wim Verheyden weten in een persmededeling. “Oude, vervuilende dieselbussen worden geïmporteerd en ingezet op het platteland zodat De Lijn geen LEZ-boetes meer zou moeten betalen.”
De Lijn dreigt vanaf 2026 grote geldboetes te moeten betalen in de lage-emissiezones. Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) besliste daarom over te gaan tot de aankoop van tweedehands dieselbussen. Volgens de directie van De Lijn heeft de Vlaamse overheid de afgelopen decennia te weinig geïnvesteerd in de aankoop van nieuwe lijnbussen. De Vlaamse vervoermaatschappij verwijst hiermee onder meer naar ex-ministers van mobiliteit Kathleen Van Brempt (Vooruit), Hilde Crevits (cd&v) en Ben Weyts (N-VA).
De aankoop is opmerkelijk gezien de Vlaamse Regering streeft naar volledig emissievrij openbaar vervoer tegen 2025 in alle steden. Maar van de 2.200 bussen die De Lijn gebruikt, rijdt 70 procent op diesel. Minder dan 1 procent (16 stuks) rijdt volledig emissievrij. Dat blijkt uit navraag bij minister Peeters.
“Hiermee is bovendien nogmaals aangetoond tot wat voor absurde toestanden de groene regelneverij leidt”
Vlaanderen maakte het daarenboven mogelijk om lage-emissiezones op te richten in de centrumsteden. In zo’n zone zijn vervuilende voertuigen dus niet langer welkom. De steden innen intussen ook boetes op overtredingen van de LEZ-zones. De Lijn zegt aan HLN dat het vanaf 2026 jaarlijks ongeveer 30 miljoen euro aan zulke boetes zou moeten betalen.
De Lijn koopt daarom dus tweedehands dieselbussen aan. Die moeten dienen om het tekort aan lijnbussen te helpen dichten. De exemplaren worden immers ingezet op het platteland, waar geen LEZ-richtlijnen van kracht zijn. “Dit zijn absurde toestanden”, reageert Verheyden. “Men zou er toch vanuit mogen gaan dat een ontwikkelde regio als Vlaanderen overal nieuwe, propere bussen kan inzetten?”
Voor Verheyden is het duidelijk tot wat de groene regelneverij leidt. “Niet alleen wordt het platteland benadeeld ten opzichte van de steden, de Vlaamse regering schiet gewoon in haar eigen voet met haar groene anti-autobeleid. Nu tweedehandsbussen kopen, is gewoon extra kosten maken aangezien die ook vroeger vervangen zullen moeten worden.”