21.4 C
Brussel

“De campagne gaat over koopkracht, migratie en Vlaams Belang”

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De campagne loopt goed voor het Vlaams Belang. “Koopkracht, migratie en Vlaams Belang. Dat is de ‘perfect storm’.” Maar kopman Chris Janssens blijft nuchter in HBvL. “De zegezekerheid die de media ons toedichten, zit zeker niet in de hoofden van de partijtop.” Voor Zuhal Demir (N-VA) draait de campagne slechter uit.

Het Vlaams Belang staat op kop in de peilingen, ook in de thuisprovincie van Limburgs ondervoorzitter Chris Janssens. “Vijf jaar lang als eerste partij in de peilingen staan, het komt niet vaak voor”, zegt hij in Het Belang van Limburg. “En dan nog eens voor de verkiezingen een knik naar boven laten optekenen al helemaal niet.”

Maar de lijsttrekker blijft nuchter: “De zegezekerheid die de media ons toedichten, zit zeker niet in de hoofden van de partijtop.” Al heeft de partij wel de wind in de zeilen. “De campagne gaat over drie thema’s: koopkracht, migratie en Vlaams Belang. Dat is de ‘perfect storm’. Zelf het thema worden, dat is een positie die iedereen ons benijdt.”

Campagne N-VA loopt mis

Bij de N-VA en Limburgs kopvrouw Zuhal Demir, huidig Vlaams minister van Omgeving, verloopt de campagne aanzienlijk slechter. “De slechte peiling voor N-VA doet duidelijk pijn bij Zuhal Demir”, volgens Janssens op sociale media. “Haar groen-links beleid heeft daar dan ook ongetwijfeld veel aandeel in.”

Peiling na peiling gaat de N-VA er dan ook op achteruit. Demir zelf behoudt haar score, maar dat versterkt enkel het beeld dat ze haar partij kannibaliseert door oppositie te voeren tegen hun eigen Vlaamse Regering. Zelf wijst ze met de vinger naar haar coalitiepartners. Het rommelt duidelijk tussen meerderheidspartijen N-VA, Open Vld en cd&v.

BRON:HBvL
Elias Cool
Elias Cool
Elias Cool (1999°) volgt als politiek redacteur de binnenlandse en Europese berichtgeving op voor V-NIEUWS. Hij is gewezen ondernemer en werkstudent aan de associatie KU Leuven.

Gerelateerd

Meest gelezen