4,1 miljoen euro. Dat is het geld dat De Lijn alleen al in 2023 misliep door onbetaalde boetes. En ook het aantal betrapte zwartrijders neemt toe. Wie moet daar voor opdraaien? De brave reiziger die wel zijn ticket betaalt, beantwoordt HLN. Het Vlaams Belang wil een harder optreden én betere uitrusting voor controleurs, zoals bodycams.
Sinds de coronacrisis bleek zwartrijden in de lift. Controles werden immers gestopt. Pas medio 2022 hervatten de controles. En zwartrijden nam hierna niet af. Meer gerichte en doortastende controles moeten nu die trend tegengaan. In 2023 liepen er over heel Vlaanderen 60.357 zwartrijders tegen de lamp, tegenover 35.071 in 2018. Een stijging met liefst 72% in vijf jaar tijd.
Strengere controles mét bodycams
Opmerkelijk evenwel: de helft betaalt zijn boete niet, volgens info van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Hier bovenop is een enorm groot ‘duister nummer’. De zwartrijders die niet zijn gevat, weten we niets over, maar ook over de zwartrijders die niet worden aangegeven. Illegalen die trein of bus nemen vliegen zo zelden op de bon, natuurlijk ook wegens geen papieren.
Hoeveel een boete bedraagt, hangt af van de leeftijd. Opvallend is dat één op de zeven boetes aan minderjarigen wordt uitgeschreven. ‘Jongeren’ dus. Hun boetes zijn dus al sowieso lager. “Bussen van De Lijn vervoeren doorgaans zo’n 20 tot 25 procent zwartrijders”, liet expert en Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang) eerder al weten. “En dat bezorgt het personeel iedere dag discussie en verbale agressie met bedreigingen en beledigingen. En ook van trek- en duwwerk kijkt helaas niemand meer op.”
Verheydens partij wil daarom concrete en ontradende maatregelen, zoals handboeien, pepperspray en bodycams voor controleurs. “Ook is er een lik-op-stuk-beleid nodig met zware straffen voor wie zich op het openbaar vervoer aan geweld bezondigt.”