De pro-LGBTQ-verkeerslichten die in Hemiksem zijn geplaatst, zijn illegaal. Dat verklaart VIAS, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, via VRT. Eerder vorige week kon V-NIEUWS ook al deze evidente strijdigheid met de wegcode aantonen.
De trend om verkeersignalisatie om te zetten in woke deugdsignalisatie heeft zijn grenzen, althans wettelijk. Dat blijkt uit een verklaring van VIAS. Woordvoerder Stef Willems is helder: “De verkeerslichten voldoen niet aan de voorwaarden en kunnen voor verwarring of afleiding zorgen”, klinkt het via VRT NWS. “Uniformiteit, zowel in de lichten als in de verkeerstekens, is heel belangrijk. […] Het verkeer is niet de manier om ruchtbaarheid te geven aan [een politieke] doelstelling.”
Activistische homoschepen teruggefloten door VIAS
Vorige week liet het cd&v-gemeentebestuur in Hemiksem weten dat ze de klassieke verkeerslichten zouden vervangen door symbolen voor homoseksuele relaties en transgendermensen. Bevoegd schepen Kris Verbeeck (cd&v), die zelf al twaalf jaar een relatie met een man heeft, vond het namelijk nodig om zijn publiek ambt hiervoor in te zetten.
“Ik bedacht het idee tijdens een citytrip in Londen”, zei Verbeeck vorige week via HLN. “Daar heb je op Trafalgar Square al een aantal van zulke holebi- en transvriendelijke verkeerslichten. Dat leek me zo tof dat ik dat in Hemiksem ook wilde invoeren. Ik heb de vraag gesteld aan onze technische dienst en daar waren ze meteen bereid om mee te werken.”
En woke verkeerslichten zijn niet de enige vorm van verkeerssignalisatie die al werd gebruikt voor woke politieke doeleinden. Overheen Vlaanderen zijn al tal van zebrapadden omgevormd tot LGBTQ-regenboogpaden. De verkeerswet schrijft evenwel heel duidelijk de vormen van verkeerslichten voor, observeerde V-NIEUWS eerder deze maand reeds. Artikel 62ter van de wegcode omschrijft in detail de vormen van verkeerslichten. En politieke of activistische symbolen horen daar niet bij.
Lees ook:
Janssens: “Beste wat LGBTQI-beweging kan doen, is ophouden te bestaan”