De federale regering van premier Bart De Wever (N-VA) voorziet tijdens deze legislatuur 30 miljoen euro ontwikkelingshulp voor Marokko. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Ontwikkelingssamenwerking Maxime Prévot (Les Engagés) op een parlementaire vraag van Kamerlid Britt Huybrechts (Vlaams Belang). Volgens het Vlaams Belang strookt die financiering niet met de belofte van de regering om ontwikkelingshulp strenger te koppelen aan concrete resultaten. De partij vraagt daarom in een persbericht de onmiddellijke stopzetting van de steun aan Marokko.
Jaarlijks ontvangt Marokko ongeveer 6 miljoen euro Belgische ontwikkelingshulp. Dat bedrag ligt bijna dubbel zo hoog als tijdens de vorige legislatuur. Volgens Huybrechts neemt Marokko echter amper zijn eigen illegale onderdanen terug. “De regering-De Wever ging strenger zijn inzake ontwikkelingshulp voor landen die hun illegale en criminele onderdanen weigeren terug te nemen. In plaats van de overeengekomen 4.422 illegale eigen onderdanen, nam Marokko er slechts 391 terug in 2025. Onze gevangenissen zitten bovendien vol Marokkanen. Maar desondanks ontvangt Marokko jaarlijks 6 miljoen euro steun, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorige legislatuur. Is dit een strenger beleid?”, vraagt Huybrechts zich af.
Ontwikkelingshulp zonder voorwaarden
Voor de periode 2024-2029 voorziet België een gouvernementeel samenwerkingsprogramma van 30 miljoen euro voor Marokko. Het Vlaams Belang wilde weten of die steun afhankelijk is van concrete resultaten op het vlak van terugkeer van illegale vreemdelingen en mensenrechten. Volgens Huybrechts geeft minister Prévot daar geen duidelijk antwoord op. “Prévot verwijst vooral naar een brede samenwerking waarin migratie, justitie, veiligheid en mensenrechten deel uitmaken van een ruimer partnerschap, maar concrete voorwaarden of meetbare doelstellingen zijn er niet”, stelt ze.
Volgens het Vlaams Belang bewijst ook de situatie in de Belgische gevangenissen dat de huidige aanpak niet werkt. Liefst 1.133 van de 6.100 buitenlandse gedetineerden hebben de Marokkaanse nationaliteit. Daarmee vormen zij de grootste groep onder de buitenlandse gevangenen. “De belastinggeldkraan richting Marokko blijft gewoon openstaan, terwijl de resultaten aan hun kant bijzonder mager blijven. Als de samenwerking rond terugkeer zo succesvol zou zijn, waarom is er dan nog steeds een disproportioneel groot aandeel gedetineerden van Marokkaanse origine?”, aldus Huybrechts.
Het Vlaams Belang pleit daarom voor een fundamentele koerswijziging. De partij vindt dat ontwikkelingshulp alleen nog mogelijk mag zijn wanneer partnerlanden aantoonbaar meewerken aan de terugkeer van illegale migranten en vooruitgang boeken op het vlak van mensenrechten. “Ontwikkelingshulp mag geen blanco cheque zijn. Zolang landen onvoldoende meewerken aan terugkeer of onvoldoende vooruitgang boeken op het vlak van mensenrechten, moet België de geldkraan dichtdraaien. Wat ons betreft worden deze ontwikkelingsprogramma’s definitief stopgezet”, besluit Huybrechts.

