2.4 C
Brussel

Vlaams Belang veroordeelt verdubbeling EU-propagandabudget

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De Europese Unie wil in de toekomst meer uitgeven om te communiceren over haar werking, zo meldt het Vlaams Belang in een persbericht. Om haar nieuwe communicatiestrategie vorm te geven, wil de EU een eigen marketingbudget oprichten, dat de bestaande fondsen naar zich toe zal trekken. Tegen 2024 wil Europees Commissievoorzitter Ursula Von Der Leyen het communicatiebudget optrekken tot 60 miljoen euro. “De burger lust de megalomane Europese Unie niet”, reageert Europees Parlementslid Tom Vandendriessche (Vlaams Belang). “Nu wil het dure propaganda maken met belastinggeld om het tij te keren. Totalitair en onverantwoord.”

Von Der Leyen wil de Europese Unie populairder maken en liet daarom een marketingcampagne uitwerken. Via een versnelde procedure werd een PR-contract met een kostprijs van vijf miljoen euro uitgeloofd aan twee Duitse zusterbedrijven. Om de kostprijs te dekken, wil de EU geld wegtrekken van bestaande projecten. Het gaat dan onder meer over landbouw, onderzoek en migratie. 

Propaganda

“De belastingbetaler betaalt nu al te veel geld aan deze megalomane Unie”, vindt Vandendriessche. “Nu wil men dat geld niet uitgeven aan ondersteuning voor de boeren of betere grensbewaking, maar aan haar eigen populariteit. Miljoenen euro’s om de burger te overspoelen met propaganda.”

Het geld zou verder vrijkomen na de komende Europese verkiezingen in 2024. Het zou gaan om 30 miljoen euro extra over een periode van 4 jaar. Dat komt neer op een totale extra uitgave van 120 miljoen euro. Het geld komt nog eens bovenop het bestaande communicatiebudget van 200 miljoen euro. “Het gaat hier om honderden miljoenen”, analyseert Vandendriessche. “Het wordt dringend tijd om deze Europese Unie grondig af te slanken.”

Strafrechtelijke procedure

Het is opmerkelijk dat het extra budget er juist nu komt. Er loopt immers een strafrechtelijke klacht tegen Ursula Von Der Leyen. Zij weigerde het berichtenverkeer van de onderhandelingen rond het coronavaccin vrij te geven.

“Von Der Leyen wil nu haar eigen imago oppoetsen op kap van de belastingbetaler”, besluit Vandendriessche. “Wij zullen dit plan aanvechten met alle middelen die we hebben. Wij weigeren deze dure PR-grap te faciliteren.”

Pieter Geerts
Pieter Geerts
Pieter Geerts (1998°, Mechelen) is weekendredacteur bij V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen