De partij Vooruit zegt verschillende nieuwe belastingen te willen heffen. Een van die nieuwe belastingen is de zogenaamde ‘spitsheffing’, waarmee de partij mensen die ’s ochtends vroeg op de baan zijn extra wil belasten. Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang) zegt in een mededeling dat het gaat om “een ronduit asociaal voorstel, dat op geen enkele wijze het fileleed zal verzachten.”
Wat fileleed betreft, spant België de Europese kroon met een jaarlijks gemiddelde van 39 uren. Volgens het VBO kost ons dat jaarlijkst vier tot vijf miljard euro aan tijd- en brandstofverlies. “Onze snelwegen zijn oververzadigd”, zegt Claes. “Volgens het Vlaams Verkeerscentrum wordt het er ieder jaar alleen maar erger op.”
“Pendelaars zonder alternatief worden getroffen”
“En alsof het immense fileleed nog niet erg genoeg om dragen is, stelt Vooruit nu een ‘spitsheffing’ voor, een extra belasting voor mensen die ’s ochtends op de baan zijn om te gaan werken”, vervolgt Claes. “Dat is wel bijzonder onrechtvaardig en asociaal. Pendelaars die geen alternatief hebben qua werkuren, of wiens bedrijf de kosten niet vergoedt, worden getroffen. En dan gaat het vaak om werknemers met de kleinste verloning. Een bedrijfsleider van een multinational zal wel rustig kunnen blijven rijden op de drukste momenten met de hoogste tarieven.”
“De wegen ontlasten en de files inperken is zeker geen onmogelijke zaak, en daar zijn helemaal geen aanvallen, zoals bijvoorbeeld deze van de socialisten, op de werkende mensen voor nodig”, besluit Claes. “Maar wel een omslag in het beleid, en daar kan het Vlaams Belang voor zorgen.”
Modernisering van de weginfrastructuur
Daarom stelt de partij voor om het openbaar vervoer opnieuw performant te maken, zodat bussen en treinen stipt en veilig kunnen rijden. Op die manier wil het Vlaams Belang een degelijk alternatief bieden voor de wagen en het woon-werkverkeer.
Daarnaast wil het Vlaams Belang het telewerken fiscaal stimuleren, de weginfrastructuur moderniseren en inzetten op goederentransport via water of spoor. Eén binnenschip haalt immers al veertig tot vijftig vrachtwagens van de weg, zo meent de partij.