5.1 C
Brussel

Verreyt: “Herwaardeer onze maakindustrie”

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Audi Vorst dreigt te sluiten omdat productie van de elektrische Audi Q8 e-tron mogelijk naar China of Mexico zou verhuizen. Het voortbestaan van Audi Vorst kwam al meermaals in het gedrang. Deze keer dreigt er echter een permanente sluiting, waarbij zo’n 3.000 mensen hun werk zullen verliezen. “Oneerlijk concurrentie als deze is al voor veel bedrijven de doodsteek geweest, of de reden om weg te trekken uit Vlaanderen en dat dient beteugeld te worden”, reageert Kamerlid Hans Verreyt (Vlaams Belang) aan V-NIEUWS. “De uitverkoop van onze maakindustrie is een strategische blunder van catastrofaal formaat.”

Voor bedrijven in Europa is het bijzonder moeilijk te concurreren met de Chinese markt, zeker wanneer het elektrische voertuigen betreft. “De productie van elektrische auto’s trekt al langer weg uit Europa. Na de BMW iX1, de elektrische Mini Coopers en de Polestars is er nu ook sprake dat de productie van de Audi Q8 e-tron zou verhuizen naar China”, licht Verreyt toe. “De reden hiertoe is simpel: er valt niet te wedijveren met de geringe kosten die China aanbiedt omwille van hun grote controle op de productieketen, maar liefst 76 procent in het geval van elektrische wagens, en de hongerlonen die werknemers betaald krijgen.”

Of de fabriek al dan niet naar China of Mexico zou verhuizen, is een vraag waar – net zoals de verhuizing zelf – geen uitsluitsel over gegeven wordt door Audi zelf. Hoe dan ook is duidelijk dat het om het drukken van de productiekost gaat.

Verreyt: “Verdwijnen maakindustrie is aanslag op Vlaamse welvaart”

“Oneerlijke concurrentie als deze is al voor veel bedrijven de doodsteek geweest, of de reden om weg te trekken uit Vlaanderen en dient beteugeld te worden. Mocht ook bij Audi Vorst wegtrekken, zien we maar liefst 3.000 banen verdwijnen”, vervolgt het Kamerlid. “De uitverkoop van onze maakindustrie is een strategische blunder van catastrofaal formaat.”

Het Vlaams Belang bepleit dan ook een herwaardering van de Vlaamse maakindustrie. “Het verdwijnen hiervan is geen onschuldig neveneffect van de doorgedreven globalisering, maar een regelrechte aanslag op de Vlaamse autonomie en welvaart”, besluit Verreyt. “Met een aangepast logistiek, financieel en wetenschappelijk netwerk rond de industrie, willen we dit bewerkstelligen zonder dure beleidsmaatregelen en zonder belemmering van de internationale handel.”

Robin Gouwy
Robin Gouwy
Robin Gouwy (Aalst, 1996°) is redactiechef van V-NIEUWS. Hij studeerde rechten aan de UGent. Voor V-NIEUWS werkte hij als APA voor de Europese fractie van het Vlaams Belang.

Gerelateerd

Meest gelezen