2.4 C
Brussel

Verbale agressie naar chauffeurs De Lijn blijft toenemen

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Afgelopen jaar is verbale agressie jegens chauffeurs van de De Lijn opnieuw gestegen. Dit heeft als gevolg dat het aantal dagen werkonbekwaamheid door agressie ook is toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Het was Vlaams Parlementslid voor het Vlaams Belang Guy D’haeseleer die de cijfers opvroeg. “Het is duidelijk dat de regering de veiligheid van onze chauffeurs onvoldoende kan garanderen”, bekritiseert het parlementslid.

Vooral in de zone West (provincies West- en Oost-Vlaanderen en de Brusselse Rand) is de verbale agressie jegens chauffeurs van De Lijn toegenomen. In 2021 waren er 477 gevallen van verbale agressie, in 2022 is dat cijfer gestegen tot 595. Dat is een stijging van bijna 25%. Daarbovenop steeg het aantal dagen werkonbekwaamheid van chauffeurs van De Lijn als gevolg van agressie. In 2021 waren dat 2.583 dagen werkonbekwaamheid, in 2022 is dat cijfer met 10% gestegen tot 2.829 dagen. In 2022 kon 2.829 keer een chauffeur niet vervangen worden omwille van werkonbekwaamheid door agressie.

Bodycams als oplossing tegen agressie

Volgens Vlaams Parlementslid Guy D’haeseleer krijgt minister Peeters maar geen vat op de agressie naar chauffeurs en controleurs toe. Volgens hem is er dringend nood aan een krachtdadig beleid. Hij stelt ook meerdere concrete maatregelen voor. “Een nultolerantie naar agressors toe, invoeren van strengere straffen, een toegangsverbod en het mogelijk maken dat chauffeurs en controleurs een bodycam kunnen dragen”, verkondigt D’haeseleer.

Vorige week waren er nog staakacties in Limburg nadat een chauffeur in Genk brutaal werd aangevallen door een groepje geweldenaars. De chauffeurs kregen alvast de steun van het Vlaams Belang. De partij stelde voor om buschauffeurs uit te rusten met bodycams. “Het is een goede zaak dat men al de controleurs hiermee heeft uitgerust”, zei Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang). “Dit moet uitgebreid worden naar alle buschauffeurs. Dit heeft niet alleen een afschrikkingseffect, maar vergemakkelijkt in geval van agressie ook de opsporing van de dader achteraf.”

Vince Leeman
Vince Leeman
Vince Leeman (Gent, 2000°) is masterstudent politieke wetenschappen en volgt binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen