3.3 C
Brussel

VB: “Zorg voor doorstart Van Hool met waarborgen en strategisch plan”

Gepubliceerd:

- Advertisement -

In De Ochtend (Radio 1) heeft Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang) een lans gebroken voor een reddingsplan voor Van Hool, de Vlaamse busproducent die zijn productie naar het buitenland zal overbrengen. Het bedrijf liep recent een bestelling mis, omdat de aanbesteding gefocust was op louter de prijs en elektromotoren. “Het is een droom om te denken dat we alles met elektriciteit kunnen oplossen: elektrische wagens, volledige elektrificatie… Daarvoor hebben we simpelweg niet genoeg energie. Dus waterstof heeft zeker nog een toekomst, en die kennis zit bij Van Hool.”

Eerder deze week werd duidelijk dat Van Hool niet langer bussen zal produceren in Vlaanderen. Ze gaan gebukt onder hoge loonkosten en concurrentie van goedkope en onduurzame Chinese bussen. In China is er veel minder oog voor sociale of ecologische bescherming en subsidieert men fel export. Het Vlaams Belang wil evenwel Van Hool niet lossen en zowel de jobs die op de lijn staan redden als de waterstoftechnologie die Van Hool heeft in het binnenland houden.

“We mogen niet zomaar de handdoek in de ring gooien”, aldus Verheyden in De Ochtend. “Laat ons de kennis en innovatieve technieken [rond schone waterstofmotoren] van Van Hool verankeren in Vlaanderen. Men pleit altijd voor een Vlaanderen als innovatieve hub? Wel, voeg eindelijk de daad bij het woord.” Verheyden wil dan ook een doorstart voor Van Hool en “dat kan mits de nodige waarborgen en een duidelijk strategisch plan”.

Van Hool gaat nu weg, maar Open Vld beschuldigt oppositie

Opmerkelijk: mede-studiogast Maurits Vande Reyde (Open Vld) – actief in de partij die zowel federaal als Vlaams aan de knoppen zit – leek de schuld voor het vertrek van Van Hool bij Groen, PVDA en Vlaams Belang te leggen; de oppositie dus. Partijen als het Vlaams Belang zouden luchtkastelen bouwen rond Van Hool, omdat bijvoorbeeld Van Hool niet meedeed rond de openbare aanbesteding voor nieuwe elektrische bussen. Maar die aanbesteding was net op het lijf geschreven van het Chinese BYD door voor 80% op prijs te focussen, en geen waterstofbussen te willen – hetgeen Van Hool net in specialiseert.

“De Open Vld belooft nu al 25 jaar een significante lastenvermindering op arbeid”, zei ook Verheyden nog in de VRT-studio. “Wat zien we? We zijn nog altijd de absolute top in overheidsbeslag op lonen. Gevolg? Steeds meer bedrijven vertrekken naar het buitenland.”

Vande Reyde staat er wel al langer om bekend om kritiek te geven op het eigen beleid. Zo heeft hij een recente en populaire TikTok-video gemaakt waarbij hij de “vijf meest absurde uitgaven van overheden in dit land” viseert. Maar gaat uitsluitend om uitgaven die Open Vld organiseert onder premier Alexander De Croo (Open Vld) en de Vlaamse Regering van N-VA, cd&v en Open Vld.

Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert (1989°, Gent) is hoofdredacteur van V-NIEUWS. Hij studeerde EU-studies aan de UGent. Voor V-NIEUWS richtte hij SCEPTR op en was hij woordvoerder bij het Vlaams Belang en de Vlaamse Volksbeweging.

Gerelateerd

Meest gelezen