2.4 C
Brussel

VB niet verbaasd over desastreuze stiptheidscijfers NMBS

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De stiptheid van NMBS-treinen heeft in januari weer geen verbetering doorgemaakt. In totaal waren zo’n 6.000 treinen afgeschaft. Dit komt nadat 2023 het slechtste jaar ooit was voor de stiptheid van de NMBS. Het Vlaams Belang geeft aan hier niet verbaasd over te zijn. “Iedereen zag dit aankomen”, zegt Kamerlid Frank Troosters (Vlaams Belang), die minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) al meermaals ondervroeg over de NMBS. “Met zijn profileringsdrang om ‘Mister Train’ genoemd te worden, rijdt Gilkinet de trein regelrecht in de afgrond.”

De stiptheid van de NMBS bedroeg in januari 86,8 procent, wat nog lager is dan de 89,1 procent van een jaar geleden. Het meest verontrustend is nog wel hoeveel treinen er er vorige maand werden afgeschaft. Met 6.081 treinen is er sprake van een verdubbeling ten opzichte van de 3.028 van januari 2023.

Kamerlid namens het Vlaams Belang Frank Troosters is duidelijk in zijn vonnis “De NMBS slaagde er al niet in het vorige vervoersplan correct uit te voeren. De stiptheid daalde spectaculair en het aantal afgeschafte treinen nam flagrant toe nadat minister Gilkinet een eerdere verhoging van het vervoersaanbod door de strot duwde. Toch herhaalde hij deze stunt in december jongstleden door opnieuw een onhaalbare verhoging van het treinaanbod op te leggen. De resultaten van zijn ingreep zijn nu pijnlijk zichtbaar.”

“Het nemen van de trein werd onder Gilkinet allesbehalve aantrekkelijker”

Het Vlaams Belang is al langer kitisch op het eigengereid optreden van Gilkinet. “Deze minister is als een spookrijder die vindt dat alle andere chauffeurs tegen de richting rijden”, zegt Troosters. “Alle waarschuwingen dat zijn plan om te voorzien in 2.000 extra treinen per week onhaalbaar was wegens een gebrek aan degelijk rollend materieel en het nodige operationeel spoorpersoneel, sloeg de minister in de wind. Zijn 2.000 extra treinen zijn nu uitgedraaid in een toename van meer dan 3.000 afgeschafte treinen bovenop het recordaantal afgeschafte treinen dat er al was.”

“Met zijn eigenwijs optreden haalt Gilkinet zijn eigen doelstellingen tot het realiseren van een Modal Shift zelf onderuit”, gaat het Kamerlid verder. “Een tanende dienstverlening, slechte stiptheidscijfers, een hoog aantal afgeschafte treinen, een gebrek aan veiligheid, hogere prijzen en een verstrengde compensatieregeling voor gedupeerde treinreizigers maken het nemen van de trein allesbehalve aantrekkelijker.” Hij zal Gilkinet dan ook confronteren met deze desastreuze cijfers, zo meldt het Vlaams Belang op hun website.

Hendrik Arntz
Hendrik Arntz
Hendrik Arntz (Leiden, 2001) is student geschiedenis en weekendredacteur bij V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen