3.3 C
Brussel

VB houdt Vlaamse regering verantwoordelijk voor bloedbad Van Hool

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Het Vlaams Belang wijst de Vlaamse regering aan als de schuldige voor het verlies van meer dan 1.000 banen bij busfabrikant Van Hool. “Dit is een strategische blunder van jewelste”, klinkt het bij Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang) in een mededeling. “De Vlaamse regering zegt geen jobs te willen financieren in Noord-Macedonië, maar doet door haar beleid exact het omgekeerde.”

Meer dan 1.000 banen gaan verloren bij Van Hool, doordat de productie naar Noord-Macedonië verplaatst wordt. Ongeveer 800 banen zullen dit jaar worden geschrapt, en de rest van de ontslagen zal in de volgende drie jaar plaatsvinden. Echter, als er tegen het einde van deze maand geen financiering wordt verkregen, staat het bedrijf een faillissement te wachten.

“Met Van Hool had Vlaanderen een schitterend familiebedrijf van eigen bodem in handen in een strategische sector”, aldus Verheyden. “Door te kiezen voor Chinese elektrische bussen in plaats van Van Hool, toonde de Vlaamse regering aan hoe ze het belang van de sector volledig ontkent.”

Vlaamse regering beconcurreert Van Hool

Het Vlaams Belang heeft consequent bezwaar gemaakt tegen de aanschaf van elektrische bussen van het Chinese bedrijf BYD. Eind januari organiseerde de partij nog een steunbetoging in Koningshooikt om de keuze van de Vlaamse regering te bekritiseren.

“Onze partij pleit onder meer voor de invoering van extra selectiecriteria lokale tewerkstelling en duurzaamheid bij openbare aanbestedingen”, vervolgt het Vlaams Parlementslid. “Het is van essentieel belang dat het gunningsbeleid van de Vlaamse regering omgegooid wordt. Strategische bedrijven zoals Van Hool moeten ondersteund en niet beconcurreerd worden door de eigen Vlaamse regering.”

“De Vlaamse regering draagt een loodzware verantwoordelijkheid voor het verdwijnen van meer dan 1.000 jobs”, concludeert Verheyden stellig. “Niet alleen is ze mee verantwoordelijk voor de problemen waar de busbouwer in verkeert, maar ze weigerde ook om in te grijpen toen er om hulp werd gevraagd. Dat de Vlaamse regering dan achteraf beweert te willen analyseren of Van Hool een realistische toekomst heeft na de herstructurering is ronduit cynisch.”

Lees ook: 

Brekend: 1.100 Vlaamse banen verdwijnen bij busbouwer Van Hool

Robin Gouwy
Robin Gouwy
Robin Gouwy (Aalst, 1996°) is redactiechef van V-NIEUWS. Hij studeerde rechten aan de UGent. Voor V-NIEUWS werkte hij als APA voor de Europese fractie van het Vlaams Belang.

Gerelateerd

Meest gelezen