Begin september werd duidelijk dat de NMBS de tweede fase van haar vervoersplan, gepland voor december 2024, wilde uitstellen wegens een tekort aan treinbestuurders. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) uitte daarop scherpe kritiek en dreigde met financiële sancties. Het Vlaams Belang vindt deze reactie ongepast, meldt het in een persmededeling. “Zijn groene spierballengerol tegenover de NMBS brengt realistische oplossingen niet dichter bij”, stelt Frank Troosters (Vlaams Belang).
Minister Gilkinet, die momenteel in lopende zaken is, werd door Troosters, voorzitter van de Commissie Mobiliteit, opgeroepen om zich te verantwoorden. Tijdens de zitting liet Gilkinet weten dat hij via zijn (groene) regeringscommissaris zou ingrijpen om de uitstelbeslissing van de NMBS te schorsen. Ondertussen heeft hij dit ook daadwerkelijk gedaan.
“Als minister heeft hij deze mogelijkheid, maar het is ongezien dat deze stap gezet wordt”, betreurt Troosters. “Het geeft aan dat hijzelf en de top van de NMBS niet meer op dezelfde lijn zitten, een gegeven dat we al van in het begin van zijn aantreden als minister konden vaststellen.”
“De plannen van Gilkinet zijn gewoon onrealistisch”
Troosters is sceptisch over de onderhandelingen die op dit moment plaatsvinden tussen de NMBS-directie en minister Gilkinet. “De feiten zijn wat ze zijn en bevestigen wat iedereen zag aankomen. De plannen van de groene minister blijken gewoon onrealistisch te zijn”, hekelt het Kamerlid.
“Door het tekort aan operationeel personeel zoals treinbestuurders ligt de werkdruk bijzonder hoog en is er een verhoogd absenteïsmecijfer.” Volgens Troosters geraakt zelfs het huidige vervoersplan amper uitgevoerd.
Ten slotte zou het eisen van nog meer treinen op het spoornet enkel leiden tot een verdere daling van de stiptheid en een toename van het aantal afgeschafte treinen, beargumenteert het Kamerlid. “Zowel de nu al gefrustreerde treinreizigers alsook het spoorpersoneel zouden daar eens te meer de dupe van zijn.”