Op zondag 26 maart vond een dodelijke schietpartij plaats op de Covenant School in Nashville, Tennessee. De dader, geïdentificeerd als Audrey Hale, was een voormalige leerling van de school en identificeerde zich als transgender. Drie kinderen van 9 jaar oud en drie volwassenen kwamen om het leven. De dader werd door de politie gedood.
Hale, die zich identificeerde als transgendervrouw, had de aanval naar verluidt maandenlang gepland en had gedetailleerde plattegronden van de school gemaakt en een manifest waarin ze haar grieven tegen de school en haar christelijke leer uiteenzette. De politie zelf heeft nog geen motief vrijgegeven voor de schietpartij.
Transgender met mentale problemen
Volgens een rapport had Hale een geschiedenis van geestelijke gezondheidsproblemen en werd ze in het verleden opgenomen voor een zelfmoordpoging. Haar sociale media-accounts bevatten naar verluidt ook berichten over isolatie en hoe ze worstelde met haar identiteit.
Er was verwarring over de geslachtsidentiteit van de aanvaller in de onmiddellijke nasleep van de aanval. De politiechef zei dat de schutter zich identificeerde als transgender. Ambtenaren gebruikten ‘zij’ en ‘haar’ om naar de schutter te verwijzen, maar volgens een post op sociale media en een LinkedIn-profiel leek de schutter zich de afgelopen maanden als man te identificeren.
Gevolgen van de aanslag
Als reactie op de schietpartij gaf de school een verklaring uit waarin ze haar medeleven betuigde aan de families van de slachtoffers en vroeg om privacy in deze moeilijke tijd. Ook burgemeester John Cooper van Nashville gaf een verklaring uit waarin hij de schietpartij een “tragische en zinloze daad van geweld” noemde en beloofde de gemeenschap te steunen in de nasleep van het incident.
De schietpartij heeft een nationaal gesprek op gang gebracht over wapenbeheersing en schoolveiligheid, waarbij velen oproepen tot strengere maatregelen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Het incident heeft ook vragen opgeroepen over de behandeling van transgenders in de samenleving.