6.6 C
Brussel

Supermarktprijzen stijgen onverminderd door aanhoudende inflatie

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De prijzen van voedingsproducten in Belgische supermarkten zijn in oktober opnieuw gestegen, zo blijkt uit het maandelijkse inflatierapport van consumentenorganisatie Testaankoop. Het is de vierde maand op rij met stijgende inflatie, wat de druk op consumenten verder opvoert. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Testaankoop volgt de prijsevolutie van ruim 3.000 basisproducten in zeven grote supermarktketens. In oktober lag de gemiddelde prijs voor deze producten 3,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De organisatie ziet sinds juni een gestaag stijgende inflatie: van 2,31 procent in juni, naar 2,49 procent in juli, 2,5 procent in augustus en 2,76 procent in september. De trend wijst op aanhoudende prijsdruk, met steeds grotere gevolgen voor de portemonnee van de consument.

Uitzonderlijke prijsstijgingen en uitzonderingen

Opvallend is de forse prijsstijging van enkele specifieke producten. Pure chocolade is op jaarbasis liefst 30 procent duurder geworden, gevolgd door olijfolie (+27 procent) en sinaasappelsap (+22 procent). Deze prijsstijgingen weerspiegelen mogelijk internationale invloeden, zoals gestegen grondstofprijzen en klimaatgerelateerde oogstproblemen.

Tegenover de stijgende prijzen van deze producten staan enkele prijsdalingen. Zo zijn vershoudfolie en vochtige doekjes elk ongeveer 9 procent goedkoper geworden, terwijl gehakt (zowel varkens- als rundgehakt) met 7 procent in prijs is gedaald.

Testaankoop blijft de supermarktprijzen maandelijks volgen en verwacht dat de inflatie de komende maanden mogelijk nog verder zal stijgen. De organisatie roept consumenten op om bewust te winkelen en kritisch te vergelijken om zo hun boodschappen betaalbaar te houden.

Mathias Leyssens
Mathias Leyssens
Mathias Leyssens (Jette, 1999°) is bachelorstudent Geschiedenis en volgt de binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen