6.6 C
Brussel

Stiptheid bij NMBS bereikt een nieuw dieptepunt

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De stiptheid van de treinen is er in januari niet op verbeterd. In januari van dit jaar werden meer dan 6.000 treinen afgeschaft, het hoogste aantal in minstens vier jaar. Dat meldt Het Nieuwsblad en blijkt uit cijfers op de opendatawebsite van spoornetbeheerder Infrabel.

In januari werden dagelijks zo’n 194 treinen afgeschaft. Slechts 86,8 procent van de treinen arriveerde tijdig of met maximaal 6 minuten vertraging op hun eindbestemming of in Brussel. Ter vergelijking, de stiptheid in januari 2023 bedroeg iets meer dan 89 procent.

Dat stiptheidscijfer houdt echter geen rekening met de afgeschafte treinen. Ook dat aantal piekte afgelopen maand. 6.081 treinen gedeeltelijk of volledig afgeschaft, dubbel zoveel als in januari 2023 en het hoogste aantal sinds minstens begin 2020.

NMBS als grote schuldige

Spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS wijzen als oorzaak naar de winterse dagen. Het weer wordt bij de oorzaken van de vertragingen en afschaffingen ondergebracht in de categorie ‘derden’. Die categorie omvat bijvoorbeeld ook spoorlopers en ongevallen aan overwegen.

De grootste schuldige is echter de NMBS zelf. De spoorwegenmaatschappij lag aan de basis van 45 procent van de vertragingen en 54 procent van de afgeschafte treinen in januari. Infrabel zat dan weer tussen de 15 en 20 procent.

Lees ook:

NMBS verstrengt stiekem richtlijnen voor schadevergoeding bij vertragingen

Mathias Leyssens
Mathias Leyssens
Mathias Leyssens (Jette, 1999°) is bachelorstudent Geschiedenis en volgt de binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen