22.2 C
Brussel

Stad Antwerpen wil straatparkeren verbieden

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Straatparkeren in de Antwerpse binnenstad zal vanaf 1 augustus enkel mogelijk zijn voor bewoners en vergunninghouders. Bezoekers die het centrum per wagen willen bezoeken, zullen moeten uitwijken naar parkeergebouwen en ondergrondse parkeergarages. Ook de bestaande parkeerzone in de binnenstad wordt door het schepencollege aangepast. Dat laat het stadsbestuur weten aan Gazet van Antwerpen. De stad maakt zo een volledige ommezwaai in haar parkeerbeleid, met grote gevolgen voor lokale ondernemers. “Werden onze handelaars en horeca hierbij betrokken?”, vraagt Antwerps fractieleider en Vlaams Parlementslid Sam van Rooy (Vlaams Belang) zich af op Twitter. 

Het Antwerpse stadsbestuur van N-VA en Vooruit organiseerde vrijdagvoormiddag een persconferentie over de nieuwe bouwcode en de wijzigingen in het parkeerbeleid. De bestaande parkeerzone in de stad zal een nieuwe indeling krijgen en bezoekers zullen vanaf 1 augustus niet meer vrij op straat kunnen parkeren. Volgens het stadsbestuur moeten de maatregelen ervoor zorgen dat het historische hart van de stad leefbaar blijft en minder te kampen krijgt met zoekgedrag van parkerende toeristen. 

Bezoekers kunnen enkel nog op straat parkeren als bewoners voor hen een bezoekerspas aanvragen. Zij kunnen zich digitaal registreren en parkeren tegen een tarief van 3,80 euro per uur. Dit zijn echter uitzonderingen op de regel. “We gaan bezoekers echt wel vragen om maximaal elders te parkeren, dat wil zeggen op de park & rides in de stadsrand of de publieke parkings in het centrum zelf”, verklaart schepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA) aan Gazet van Antwerpen. “Het is zo dat momenteel zowat een derde van de parkeerplaatsen in de straat wordt ingenomen door bezoekers, en dat zorgt voor een te grote parkeerdruk.” 

Oppositie: “Bestuur Antwerpen heeft al laten blijken over onvoldoende cijfermatig materiaal te beschikken hierover”

Ook de betaalautomaten zullen uit het straatbeeld verdwijnen, en de parkeerapps kunnen je wagen niet meer registreren als bezoeker. Het schepencollege zegt ter compensatie meer geld te willen vrijmaken voor voetgangers en groen. “Allemaal goed en wel voor de bewoners”, reageert van Rooy kritisch. “Maar zijn er wel voldoende staanplaatsen in voldoende parkeergarages die voldoende gespreid zijn over de Antwerpse binnenstad?”

Van Rooy betwijfelt dan ook of deze drastische maatregelen wel gerechtvaardigd zijn. Horeca en middenstand zijn volgens hem slachtoffer van een parkeerregeling die niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd is. “Het stadsbestuur heeft eerder al laten blijken over onvoldoende cijfermatig materiaal te beschikken hieromtrent”, besluit hij.

Pieter Geerts
Pieter Geerts
Pieter Geerts (1998°, Mechelen) is weekendredacteur bij V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen