Spanje zal allicht één miljoen illegalen regulariseren

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Het door de linkse premier Pedro Sanchez (PSOE) geleide Spanje zal niet 500.000 illegalen regulariseren, maar dubbel zoveel. Eén miljoen illegale migranten dus. De Spaanse staatssecretaris voor Migratie, Pilar Cancela Rodriguez (PSOE), liet immers weten dat de overheid “genoeg (personeels)capaciteiten” om tegen einde juni minstens 1 miljoen verblijfsaanvragen vlotjes te kunnen behandelen. En sinds april zijn er ook al ongeveer 1 miljoen aanvragen door illegalen. Dat brengen PAL en Reuters.

Elke aanvaarde aanvraag zal resulteren in een voormalige illegaal die minstens een jaar in Spanje wettig mag verblijven en eventueel werken. Minderjarigen mogen dat minstens voor 5 jaar. Met deze legale papieren mag iedereen zich ook binnen de Europese Schengenzone verplaatsen, dus verwacht wordt dat ook landen als België dit links beleid zullen voelen.

De regering van de Spaanse socialist Sanchez startte het bizarre regularisatieprogramma op 15 april. Het enige wat illegalen ervoor moeten doen, is bewijzen dat ze op 1 januari 2026 minstens vijf jaar lang ‘ononderbroken’ in Spanje leefden. Met andere woorden: wie langer de wet overtrad in het Mediterrane land, wordt meer beloond. Opvallend: ook migranten die in 2025 een asielaanvraag indienden en werden afgewezen, kwamen in aanmerking.

Dit regularisatieprogramma kwam eigenlijk uit de koker van de Spaanse linkse actiegroep ‘Regularizacion Ya!’, die op 6 jaar tijd 700.000 handtekeningen voor haar voorstel wist te verzamelen. Eerder in januari riep kopstuk van het extreemlinkse Podemos Irene Montero nog publiekelijk op om zoveel mogelijk immigranten van buiten Europa te regulariseren zodat ze kunnen stemmen en “rechtse stemmers” in Spanje en “racisten te kunnen vervangen”.

Opmerkelijk: premier Sanchez verloor donderdag een vertrouwensstemming wegens “veralgemeende corruptie” binnen zijn regering, maar weigert af te treden.

Lees meer in PAL.

Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert (1989°, Gent) is hoofdredacteur van V-NIEUWS. Hij studeerde EU-studies aan de UGent. Voor V-NIEUWS richtte hij SCEPTR op en was hij woordvoerder bij het Vlaams Belang en de Vlaamse Volksbeweging.

Gerelateerd

Meest gelezen