Uit de resultaten van het internationale PIRLS-onderzoek dat om de vijf jaar afgenomen wordt, blijkt dat leerlingen in het vierde leerjaar maar liefst tien maanden achterstand hebben opgelopen ten opzichte van 2006. Vlaams Parlementslid voor het Vlaams Belang Jan Laeremans roept minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) op onmiddellijk actie te ondernemen. De onderwijscijfers moeten dringend verbeteren. “Alle educatieve voorsprong die we in Vlaanderen hadden, lijkt weggesmolten als sneeuw voor de zon.”
De PIRLS-resultaten zijn rampzalig voor Vlaanderen. De Vlaamse tienjarigen zijn van de top naar de bodem gezakt. Nu zouden leerlingen uit het vierde leerjaar een achterstand opgebouwd hebben van tien maanden. Zelfs 6% van de leerlingen haalt het lage niveau niet. “Taal en lezen is de basis van alles, binnen 10-15 jaar dreigen we dus gewoonweg met een hele generatie volwassen laaggeletterden te zitten”, zegt Laeremans verontrust.
Laeremans ziet migratie als een oorzaak van de slechte onderwijscijfers
Volgens Laeremans is het migratiebeleid van afgelopen jaren een belangrijke factor die een duidelijke impact heeft op de resultaten. “Buiten een strenger migratiebeleid moeten we eindelijk eens strenge bindende eisen stellen aan niet-Nederlandstaligen die hier al zijn”, stelt het Vlaams Parlementslid. “Te veel kinderen die het Nederlands niet onder de knie hebben, worden gewoonweg zonder meer in ons onderwijs gedropt. Dit kan zo niet verder!”
Het onderzoek wijst uit dat de sociale achtergrond en thuistaal cruciaal zijn voor de leesvaardigheid. Ruim 33% van de leerlingen spreekt nooit of amper Nederlands thuis. Ook is er slechts 27% van de kinderen die met hun ouders boekjes lezen of taalspelletjes spelen. “Meer inzetten op taalbeschouwing en grammatica, meer expliciete woordenschatinstructie, gebruikmaken van rijke teksten en vooral spelling terug op het menu zetten.”