Freddy Horion, de 78-jarige seriemoordenaar die zes moorden pleegde in 1979, is vrijgelaten met een enkelband maandag. Horion zal voor de periode hiervoor maar liefst 1.000 euro per dag aan dwangsommen krijgen. Dit voor elke dag niet hij naar een psychiatrische instelling buiten de gevangenis kon en een totaal van 770.000 euro. Dat meldt HLN. “Hij zal op bijzonder verstandige wijze met die gelden omgaan”, bezweert advocaat Walter Damen. Concreet, bijvoorbeeld met liefdadigheidsdoelen, worden die bewoordingen echter niet gemaakt.
Horion is een beruchte Belgische seriemoordenaar. Hij vermoorde vijf leden van het gezin-Steyaert uit Sint-Amandsberg in 1979 en hier bovenop ook nog een Poolse winkelier in hetzelfde jaar. Hij kreeg in 1980 de doodstraf van het Gentse hof van assissen, maar die kapitale straffen werden niet meer uitgevoerd sinds 1950. Dit werd daardoor automatisch omgezegd in levenslang – maar ook dat wordt nooit meer echt uitgevoerd.
De afgelopen twintig jaar diende Horion zo verschillende verzoeken tot invrijheidsstelling in. Een college van deskundigen vond dat hij minstens een overgangsmaatregel verdiende, in de vorm van een verblijf in een forensische psychiatrische eenheid. Dat ging echter niet, want forensische psychiatrische instellingen kunnen uitsluitend geïnterneerden opnemen.
Advocaten Damen en Jürgen Millen startten zo een procedure bij het hof van beroep in Antwerpen en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Het hof van beroep gaf Damen en Horion in 2023 gelijk en legde de Belgische staat een dagelijkse dwangsom op voor elke 1.000 euro vertraging. De dwangsom werd zondag 770.000 euro. Horion zal nu ook het geld opeisen, beweert Damen.
“Hij zal op bijzonder verstandige wijze met die gelden omgaan”, klinkt het bij Horions verdediging – die natuurlijk in eerste lijn staan om erelonen te factureren. Wat er verder bedoeld wordt met “een verstandige manier”, wordt niet duidelijk gemaakt. Er worden bijvoorbeeld geen goeie doelen vermeld. Opmerkelijk: de familie Steyaert kreeg nooit enige eurocent schadevergoeding.
Johan Steyaert, de broer van slachtoffer Roland Steyaert, wil daarom beslag laten leggen op het geld als Horion het krijgt. “Er is nooit een schadevergoeding uitbetaald na de uitspraak van het hof van assisen”, zegt de nabestaande via HLN. “Onze familie moet het geld niet hebben. Ik wil het integraal aan het Kinderkankerfonds geven.”
Een moordenaar met een gouden handdruk. Wat moet de familie van de slachtoffers daar van denken…😡 pic.twitter.com/Fef9HLCn98
— Stefaan Sintobin (@StefaanSintobin) June 24, 2026

