In een opiniestuk voor De Morgen is emeritus professor sociologie aan de VUB Mark Elchardus snoeihard voor het beleid dat aan de grondslag van de rellen van afgelopen week ligt. “De rellen illustreren met pijnlijke scherpte de dynamiek die massamigratie introduceerde in Europa. Het gaat niet om ontsporingen, maar om voorspelbare gevolgen van massamigratie”, stelt Elchardus.
Afgelopen week gingen er stemmen op die het in lichterlaaie zetten van de Franse voorsteden vergeleken met de bestorming van de Bastille dat de Franse Revolutie inluidde. Volgens Elchardus is deze vergelijking lachwekkend. “Zowat alles wat we de laatste halve eeuw verkeerd hebben gedaan, wordt daarmee samengevat: het hardnekkig ontkennen van de werkelijkheid. Massamigratie is gedurende heel lange tijd miserie.”
“De mensen die in de rellen een nakende revolutie zien, zijn waarschijnlijk dezelfde die denken dat zij het escaleren van wederzijdse vervreemding kunnen opvangen door de politieke partijen die er het resultaat van zijn te negeren en uit te sluiten”, vervolgt de professor-emeritus. “Het is onzeker hoe de dynamiek van massamigratie uiteindelijk onze instellingen zal beïnvloeden, of democratie en rechtstaat zoals we die nu kennen zullen overleven.”
Falen van integratie
De rellen zien als een uitzonderlijk gebeuren, staat haaks op de realiteit. “Dat is nu net wat het niet is. Wat we in de rellen zien is het ‘structurele’ gevolg, zoals dat vandaag heet, van massamigratie”, aldus Elchardus. “Telkens als er rellen uitbreken, als het gewelddadige van dat moeilijke samenleven zichtbaar en tastbaar wordt in een steekvlam van geweld, zouden we moeten beseffen dat we aan integratie veel woorden besteden, maar in feite niet weten hoe we de vicieuze cirkel van wederzijdse vervreemding, vijandigheid en occasioneel geweld kunnen doorbreken.”
Ook de klassieke riedeltjes van links hebben het bij het verkeerde eind. “Eén ding zou inmiddels wel duidelijk moeten zijn, als iemand zegt dat de problemen met massamigratie een gemakkelijk te vermijden gevolg zijn van slechte wil en racisme: weglachen, brutaal weglachen”, besluit de socioloog.
Lees ook: