-1.7 C
Brussel

Realityprogramma’s: een avontuur of gewoon cashen?

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Realityprogramma’s met BV’s lijken steeds minder om avontuur te draaien en steeds meer om geld. De ene keer sleuren ze een karretje door de woestijn, de andere keer varen ze de oceaan over. Maar wat drijft hen echt? Chocolatier Dominique Persoone gaf het al toe: “Als de opnames buiten het chocoladeseizoen vallen, doe ik niet moeilijk over geld. Anders moet er boter bij de vis.” Die vis blijkt vaak flink wat waard. Dat staat te lezen in het tijdschrift Humo.

De vergoedingen zijn opvallend hoog. Voor ‘Het huis’ kreeg Herman Brusselmans 1.500 euro, terwijl deelnemers aan ‘De expeditie’ tot 15.000 euro opstreken voor slechts 14 dagen werk. Zelfs quizprogramma’s zijn lucratief. Voor een aflevering van ‘De slimste mens’ krijgt een deelnemer 375 euro zonder enige verplichting om te studeren. De bedragen zijn soms zo hoog dat makers bewust de vergoeding verlagen, zoals bij ‘Over de oceaan’, om de indruk te vermijden dat het enkel om geld draait.

Stefaan Sintobin: “BV’s scheppen het geld op”

Vlaams Parlementslid Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) spaarde zijn kritiek op deze vergoedingen niet. “Smossen met overheidsgeld, de VRT doet het ongegeneerd”, schreef hij op X. Volgens hem profiteren BV’s op grote schaal van de royale vergoedingen, terwijl het publiek de illusie krijgt dat het om avontuur en authenticiteit draait. “BV’s scheppen het geld op”, voegde hij eraan toe, doelend op de stevige bedragen die vaak uit belastinggeld komen.

De cijfers spreken voor zich. Margriet Hermans onthulde dat ‘Liefde voor muziek’ 10.000 euro biedt, terwijl in Groenland of Namibië de inkomsten bij ‘De expeditie’ zelfs oplopen tot 15.000 euro. Intussen zien kijkers vooral een schijn van oprechtheid en persoonlijke verhalen. Volgens Sintobin versterkt dit de kloof tussen gewone burgers en een elite van goedbetaalde BV’s.

De vraag blijft of dergelijke programma’s nog authentiek zijn of vooral een verdienmodel. Makers zoals Eric Goens gaven al toe dat deelnemen “bijna een beroep is geworden.” Het beeld van de sympathieke BV die puur voor het avontuur kiest, lijkt steeds meer plaats te maken voor een berekende carrièrezet. Met een reeks nieuwe programma’s in 2025 lijkt de trend door te zetten, terwijl kritiek op de torenhoge vergoedingen aanzwelt.

BRON:Humo
Diego Denie
Diego Denie
Diego Denie (Zottegem, 2006°) is student Rechten en Politieke Wetenschappen aan de KU Leuven Kulak en weekendredacteur voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen