-1 C
Brussel

PIAAC-onderzoek onthult falend onderwijs- en integratiebeleid

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Het nieuwste ‘PIAAC-onderzoek’ toont aan dat Vlaanderen kampt met een groot integratieprobleem. Vlamingen met een migratieachtergrond scoren gemiddeld 22% lager op rekenvaardigheid en 24% slechter op taalvaardigheid dan autochtonen. Bij de eerste generatie migranten loopt het verschil zelfs op tot 26%, meldt VRT NWS.

De cijfers van het ‘PIAAC-onderzoek’ werpen een hard licht op 20 jaar Vlaams beleid, waarin de N-VA een sleutelrol speelde. Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) noemde het onderzoek bij de VRT “een beschamende trofee voor het integratiebeleid in Vlaanderen”. Toch valt niet te negeren dat haar partij zelf al twee decennia het beleid mee bepaalt.

De resultaten tonen ook aan dat de prestatiekloof tussen autochtonen en migranten van de tweede generatie in Vlaanderen groter is dan in andere landen, met een verschil van 15 à 16%. Roosmarijn Beckers, Vlaams Parlementslid voor Vlaams Belang, reageert scherp: “Zuhal Demir doet alsof ze gisteren de sleutels van het beleid kreeg. Maar haar partij heeft al twintig jaar gefaald om nieuwkomers te integreren in het onderwijs.”

Realistisch en daadkrachtig beleid als alternatief

Volgens Beckers moet er een daadkrachtig en realistisch beleid komen. Ze pleit voor:

  • Strengere eindtermen en een herwaardering van technisch onderwijs en STEM.
  • Taaltesten aan het einde van de kleuterklas, met taalbadklassen voor kinderen die onvoldoende Nederlands spreken.
  • Meer aandacht voor taal- en leesonderwijs in het basisonderwijs.
  • Actieve betrokkenheid van ouders bij de taalontwikkeling van hun kinderen.

“Het pamperbeleid van de N-VA heeft bijgedragen aan de problemen die we vandaag zien. Tijd voor een koerswijziging,” besluit Beckers.

BRON:VRT NWS
Adriaan Loones
Adriaan Loones
Adriaan Loones (Veurne, 2005°) is student rechtspraktijk aan Hogent en volgt de binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen